Fest i det kommersielle TV-markedet

Etter 2013 var alle aktører overmodne for å komme i gang med et nytt år. Særlig de ni første månedene av 2013 var til tider marerittaktig for oss som jobbet med kommersielt fjernsyn. Seingen var lav. Annonsørenes kampanjer underleverte. Programmer slet med å oppnå de gode seertallene.

Publisert 2. desember 2014

2014 skulle bli bedre! Vinter-OL. Fotball-VM. Forventninger. Det måtte bli bedre. Og det ble det! Med unntak av januar, har 2014 vært rene feståret for kommersielt fjernsyn.
Det har vært et relativt stort skifte i markedsandeler. TV2 og SBS har tatt fra NRK. TV 2 har økt avstanden til SBS Discovery på gruppenivå, noe de nok er godt fornøyde med. SBS Discovery på sin side har hatt vekst for ellevte sesongen på rad. MTG har helt ny ledelse på plass som har benyttet tiden til å legge en langsiktig strategi og vende blikket fremover.

Kilde: TNS Gallup Norsk TV-meterpanel

TV-seingen er svakt på vei opp igjen. Det er de yngste som velger bort lineær TV i stadig større grad. I 2008 sto de for 14 % av all TV-seing, i dag kun 10 %.  1 av 4 seerminutter har blitt borte i denne målgruppen siden 2008. For nesten alle andre målgrupper er altså seingen i det store og det hele stabil.

Kilde: TNS Gallup Norsk TV-meterpanel

Hva skyldes så oppgangen for de kommersielle kanalene? Seerne virker i mindre grad å være kanallojale. Det er ikke lenger slik at kanalene kan sette på et program i beste sendetid og automatisk forvente 100.000 seere. Dette vet kanalene. De vet at serier på lineær TV ikke lenger drar seere slik det gjorde før. Det som flytter andeler er sport og sterke, lokale egenproduksjoner.

Både TV 2, SBS Discovery og MTG har ny programledelse. De er sultne og modige, og alle har et sterkt fokus på nye produksjoner, samt videreføring av velfungerende konsepter. TV-året 2015 får ingen drahjelp fra store sportsarrangementer. Det er egenproduksjonene som må gjøre jobben. Derfor har det vært store forventninger til lanseringen av vårens satsinger.

MTG var først ute. De har en krevende reise de skal gjennom for å styrke sin posisjon i det norske markedet. I oktober ble det kjent at de har solgt sitt flaggskip Robinsonekspedisjonen til TV 2. Hvilke av sine kjente konsepter vil de satse videre på? Hellstrøm er med videre. Luksusfellen, MasterChef og Paradise Hotel likeså. Noen er litt overrasket over at MTG igjen sjekker inn på hotellet, da det ikke harmoniserer helt med kanalgruppens nye strategi. Sannsynligvis er det klokt. De vet programmet leverer, og vil gjøre det fire dager i uken på alle plattformer. De håper Erik Bertrand Larssen skal være med å løfte kanalen med Bertrands Metode. Dokusåpene «Brannstasjonen» og «Hundepatruljen» skal også sette sitt preg på kanalen.

Det er grunn til å tro at de vil klare å levere et bedre år enn 2014, men de har mistet mye promokraft. De store egenproduksjonene er såpass få at de ikke har nok programmer til å fylle hele sesongen. Derfor må de igjen la SBS og TV 2 sette på sine programmer før de selv har mulighet. Seermønsteret settes ofte tidlig i sesongen, og dette vil være en utfordring for MTG.

Hos SBS Discovery har utviklingen vært positivt over lang tid. Klarer de vekst 12. sesongen på rad? Etter årets presentasjon av våren var jeg fristet til å si ja. Med kombinasjonen av gamle travere (71 grader Nord, Neste sommer, Helt perfekt, Åndenes Makt, På liv og død, 4 stjerners middag), og nye programkonsepter (Mellom bakkar og berg, Boligkrise, Jegertvillingene, The Biggest Loser og Aamot og Kjuus på bortebane med mer), vil de helt klart bite godt fra seg også i 2015. Programmene er mange, de fleste relativt «trygge». De vil med andre ord klare å fylle sesongen godt.  Om de klarer enda en sesong med vekst er svært usikkert. TV 2 vil ikke la det skje uten motstand.

 

Skrevet av Marianne Massaiu, Broadcast Manager i MediaCom.