En ny æra innen fagdisiplinene analyse, innsikt og strategi

Når klassisk markedsanalyse møter realtidsdata

Publisert 16. December 2014

I to år har MediaCom i samarbeid med GroupM jobbet med å utvikle et digitalt Dashboard. Utgangspunktet har vært å lage et verktøy som blant annet skulle løse:

  • Hvordan etablere Big Data utfordringen
  • Hvordan forene alle tilgjengelige og viktige kilder som vi som byrå til daglig jobber med, for å vise resultatet av markedstiltakene våre kunder foretar
  • Hvordan formidle disse kildene i ett digitalt system, som vil gjøre det enklere for alle involverte parter å hente ut sentral og viktig informasjon
  • Hvordan komme vekk fra omfattende mappestruktur på jakt etter nøkkelinformasjon og nøkkeltall
  • Hvordan utvikle og forenkle omfattende PowerPoint rapporter

Det har tatt tid å forankre alle mål, ønsker og behov i et så komplekst system, men når brikkene nå har begynt å falle på plass kan vi ikke annet si at vi er tilfreds, veldig tilfreds! Første kundeprosjekt er ferdig, og flere skal påbegynnes.

Tilgjengelig på alle flater hvor enn du måtte befinne deg

Vår filosofi har vært å skape et brukervennlig verktøy hvor man enkelt kan hente ut resultater, og å sette disse i sammenheng. Et sentralt og viktig mål har vært å produsere et Dashboard til bruk for både analytikere så vel som topp- og mellomledere, markeds- og produktsjefer og ellers andre interesserte. Altså et brukergrensesnitt på kryss og tvers av bedriften. Enkel, lett tilgjengelig informasjon satt i system som viser vedtatte KPIer om forretningsmål, kommunikasjonsmål og mediemål. Ikke minst tilgjengelig hvor du måtte befinne deg til enhver tid.

Betalte, egne og fortjente medier satt i system

Så til det det mest spennende i dette systemet, hvordan klassisk markedsanalyse forenes med digitale atferdsdata. En dreining av fokus på ren tradisjonell markedsanalyse til mer fokus på digitale datastrømmer.

Vårt Dashboard inkluderer tall og data som:

  • merkevaretrackere
  • kampanjevalueringer
  • reklametrackere
  • merkevaremålinger
  • søkeadferd
  • besøk- og bruksstall fra nettsiden
  • trafikkilder
  • kundens egne salgstall
  • spending- og competetive data
  • omtaledata mm.

Gjennom Dashboardet blir betalte, egne og fortjente medier satt i system på en digital plattform, både på overordnet nivå, men også med mulighet for å drille ned på detaljert nivå. Daglige oppdateringer fra bedriftens nettside mot omdømme, kjennskap og delinger, kommentarer og likes i sosiale medier.

Vårt Dashboard er rett og slett et system som inviterer til god forståelse av resultater mot gitt markedsinnsats. Et evaluerings- og styringsverktøy for kundens strategiske markedsplan, kommunikasjon og innsats.

Dette er virkelig en drøm for alle som jobber med helhet som rammen for forståelse, innsikt og tiltak!

 

Ta kontakt med Senior Innsiktrådgiver Aslaug Kalve for en demo eller om du vil vite mer.