SXSW på 5 minutter

«The island in Texas» kalles Austin. Byen som er litt større enn Oslo, kjent for sin pulserende musikkscene, food trucks og teknologi. Vår agenda var South by Southwest (SXSW), den legendariske musikk, film og interaktiv festivalen. En uke med de mest spennende foredrag om fremtidens digitale markedsføring. MediaCom Beyond Advertising arrangerte sin egen The Salon med interansjonale topshots som talere. Skal vi summere opp reisen med fire ord ville vi valgt Teknologi, Data, Innhold og Kultur.

Publisert 23. March 2015

Mest oppmerksomhet på teknologifronten i år på generelt grunnlag var wearables og VR-briller. Men de som stjal showet var appene Meerkat og Super. Meerkat lar deg enkelt live streame video til Twitter fra mobilen. For merkevarer er tjenesten først og fremst interessant fordi den kan gjøre det enklere og billigere å dele øyeblikk live. Super er det nye sosiale nettverket til Twitter og Medium-grunder Biz Stone. Det har som formål å gjøre det lettere å dele emosjoner gjennom tekst og bilder med dine venner. Og enklere var litt av nøkkelen i årets SXSW. Meerkat gjør det enklere å bli din egen TV kanal. Nå kan du sende live TV direkte for åpen publisering, ja til og med laste opp til andre publiseringsplattformer superenkelt. Kanskje vi etterhvert vil se at til og med tradisjonelt TV vil “låne” feeden til Meerkats for å gjøre sport og nyhetssendinger mer spennende? 

 

Gir teknologien oss det vi trenger?

Wearables har lenge vært teknologidrevet. Det finnes flere hundre fitness-trackere i form av armbånd, som alle i bunn og grunn gjør det samme. Skal slike teknologier få verdi for brukerne må de utvikle seg til å bli mer enn teknologi. Nye teknologier har en tendens til å bare kopiere hvordan vi brukte gammel teknologi, noe som alltid fører til fallitt. Fokus for wearables bør være på å skape verdi for brukere rundt deres «mobile moments» – øyeblikk i hverdagen der ulike mobile enheter kan gi deg akkurat den informasjonen du vil på den smartest mulige måten kunne Julie Ask fra Forrester fortelle. Vi applauderte.

Kunstig intelligens, roboter og virtual reality var også sterkt tilstede under årets SXSW. Blant annet kunne Ikrima Elhassan fra Kite & Lightening fortelle at vi må skape historier som ikke bare replikerer hendelser fra den virkelige verden, men bruker teknologien på en måte som kan skape nye virkemidler for historiene.

 

Hode, data, kne og tå.

Big data har vært et forslitt buzzord i et par år. Nå var det mange som advarte mot feil bruk av data. Fellen mange går i er å stole på data alene, noe som vil gjøre at de mister den personlige koblingen mellom merkevare og individ man sårt trenger for å være relevante. Det er avgjørende å vite hvilken del av datafangsten som har verdi og kan legge grunnlag for innsikt.

Buzzfeed-grunder Jonah Peretti avslørte hvordan de delte mye av sitt innhold helt utenfor sin egen kommersielle plattform. Dette gjorde de med to formål i øyet – øke merkets opplevde verdi for forbruker og innhenting av data om hva som appellerer til hvem, hvor og når. Buzzfeed har også høyt fokus på å analysere hvilken kontekst deres innhold blir delt, nettopp for å kunne forstå på hvilken måte innholdet har påvirket og hvilke handlinger dette kan føre til i den virkelige verden.

SXSW Mediacom Buzzfeed Tord Sollie Aimar niedzwiedzki

Det å bruke personlig relevant innhold som en del av markedsføringen var tema for mange av foredragene. Jonah Peretti delte åpenhjertig og inngående Buzzfeed sin plan om å lage personlig meningsfullt innhold som berører ulike mennesker. De var klare på at dette innholdet først kan ha effekt i en virkelig verden dersom det blir distribuert gjennom de riktige kanaler og til riktige mennesker. Derfor har de omfattende samarbeid med blant andre Facebook, Pinterest og Twitter. Interessant nok her er at Pinterest står for over 9 ganger mer innholdsvisninger enn Twitter og nesten 70% av Facebook. 

 

Innhold satt i kulturell kontekst

Buzzfeed er det nye mediahuset med sin unike tilnærming til kombinasjonen av alvorlige nyheter og mer emosjonelt underholdende innhold (les katter), men det er også mange andre som produserer innhold på nye måter. Vice sin kreative direktør hevdet sågar at for Millenials er historier og innhold deres samhandlingsvaluta. Uten historier er du ingenting, og for at den skal få verdi må du forstå den kulturelle konteksten den plasseres i. Og konteksten er hva Vice kan bedre enn de fleste merkevarer, og hovedgrunnen til at det er verdiøkende å jobbe sammen med for å lage historier. Dan’l Hewitt fra Maker, representerer vloggere som PewDiePie fortalte at 90% av videoinnhold for merkevarer på nett er laget av kundene, ikke merkevarene. Og at dette innholdet i de fleste tilfeller har betydelig større spredning. Hewitt gikk så langt som til å påstå at fans og hobbyprodusenter er de nye forlagene. Kanskje ikke rart siden han representert 55 000 av disse.

Den interessante historien om «First kiss» fra den amerikanske klesprodusenten WREN, viser at en personlig rørende historie kan treffe mange mennesker og bidra til omsetning. Selv om det kommersielle i filmen var nedtonet utover at skuespillerne brukte klær fra butikken, har det i etterkant medført over 14000% økning i besøk til nettsiden og 13600% økning i salg. Dette er med på å sannsynliggjøre at interessant innhold kan ha en tydelig effekt, selv med et nedtonet kommersielt avtrykk.

Vi er alle kreative

Når vi oppsummerer SXSW velger vi å omskrive vår egen sjef Sir Martin Sorrell som deltok på The Salon by MediaCom. Kreativitet i dag er ikke en disiplin eid av en liten gruppe. Å være kreativ er noe som er nødvendig i nesten alle disipliner. Du er ikke per definisjon “kreativ” eller kreatør, du gjør noe kreativt med noe. Kreativ bruk av data, kreativ bruk av teknologi, kreative måter å fortelle en historie på og ikke minst kreative plattformer å fortelle historien på.

Opplevd og fortalt av Aimar Niedzwiedzki og Tord Sollie