Må fremtidens markedsførere være rakettforskere?

Etter 3 dager på Festival of Media Global i Roma, er det nærliggende å svare ja. Eller for å sitere en av foredragsholderne, « I fremtiden må vi være mad math (wo)men».

Publisert 31. mai 2015

 

Don Draper er historie, men vi bør like fullt ta med oss det beste fra gårsdagens markedsførere. Selv med ny teknologi og bedre tilgang på data som potensielt gir oss bedre innsikt og presisjon, er det viktig å huske at man ikke kan regne ut hvordan mennesker av kjøtt og blod vil reagere på ulike budskap. Det vil også i fremtiden være viktig å bruke sunt bondevett og innsikt om hvordan vi mennesker tenker og agerer. Fremover vil vi imidlertid kunne kombinere høyre og venstre hjernehalvdel bedre, med mål om å gjøre markedsføringen enda mer effektiv.

Dette er også godt nytt for oppegående markedsdirektører og markedsavdelinger. I noen organisasjoner har diskusjonen har gått høyt om markedsdirektørens plass i ledelsen. Signalene fra flere toppledere hos toneangivende multinasjonale selskaper, gir imidlertid grunn til å tro at færre vil stille spørsmål rundt den markedsansvarliges plass i ledelsen fremover.  Mer fokus på kundeorientering, nye muligheter til å hente ut bedre innsikt om kunder og potensielle kunder, men ikke minst mer fokus på å dokumentere verdien av markedsføring har gjort at den oppegående markedsdirektøren vil få en enda mer sentral plass i ledelsen i fremtidsorienterte selskaper. Forutsetningen er selvfølgelig at markedsavdelinger og markedsdirektører ser denne muligheten, og utvikler kompetanse til å fylle denne rollen i organisasjonene.

På Festival of Media var det 2 tema som dominerte agendaen; data og content. Hvordan kan vi lage riktig innhold, til riktig person, til riktig tid og i riktig kontekst. Store tema, som nå ikke lenger er bare «buzzord» men som i stadig større grad utvikles til strategier og aktiviteter hos flere og flere bedrifter. Dette er en utvikling som vi ønsker å bidra til for våre kunder. Vår arbeidsprosess 20|20 Connections er utviklet med dette for øye, og vår enhet for programatiske kjøp gjør at vi kan bruke data til å tilpasse riktig innhold til riktig person i sanntid. Lenge har dette vært en våt drøm, nå er drømmen realitet.

En annen viktig del av Festival of media er casekonkurransen. I år ble det sendt inn over 1000 bidrag fra hele verden, og de har det til felles at de har skapt svært gode resultater. Kvaliteten er meget høy og jeg anbefaler virkelig å ta en titt på

http://blog.creamglobal.com/right_brain_left_brain/2015/05/festival-of-media-global-2015-the-winners.html

Der kan du se alle finalejobbene og finne lenker til mange av casene og casefilmene. Er du litt nerd som meg, kan du glede deg til mye inspirerende lesning.

Også casekonkurransen er i utvikling. Kategorier som beste kommunikasjonsstrategi, mest effektive kampanje og kreativ bruk av media er fortsatt sentrale og viktige. Disse har imidlertid fått følge av kategorier som belønner «smart bruk av data», «treffsikkerhet på målgruppe» og «beste utvikling og bruk av innhold». Dette er med på å utvikle faget og gir inspirasjon til å tenke nytt, smart og effektivt på vegne av våre kunder.

Vi mener at casekonkurranser er en viktig bidragsyter til kompetanseutvikling. Når vi konkurrerer med de beste i verden setter vi listen stadig høyere, og det inspirerer til å gjøre enda bedre jobber for våre kunder og ikke minst dokumentere effekten av markedsføring. For oss er det et mål at flest mulig skal skrive cases. Og det er viktig at både dokumenter gode helhetlige markedsføringsjobber hvor suksessen ligger i det gode samspillet mellom innhold og kanaler, og smarte enkelttiltak som driver faget vårt fremover.

At lille MediaCom Oslo hevder oss i konkurranse med store byråer fra USA, Storbritannia og Australia, er mulig fordi vi har kunder som tør å ta sjanser og har fokus på effektivitet.

Helt avslutningsvis vil jeg trekke frem noen vinnerjobber som hver på sin måte viser at markedsføring kan gjøre en forskjell

Penny the Pirate http://www.creamglobal.com/17798/35345/penny-the-pirate

Dell http://www.creamglobal.com/case-studies/latest/17798/36417/take-it-easy/

Shell – Power of Sport http://www.creamglobal.com/case-studies/latest/17798/36261/power-of-sport-makethefuture-rio/

Tinnyvision http://www.creamglobal.com/17798/35952/tinnyvision

Babyshop http://www.creamglobal.com/case-studies/latest/17798/36259/babyshop-embraces-showrooming/

 

Sett deg godt til rette og la deg inspirere.