Høydepunkter fra SMX London

MediaComs Trond Lyngbø og Geir Ellefsen har deltatt på SMX i London. I dette innlegget går Geir igjennom noen av høydepunktene. SMX London er en av de største konferansene i Europa dedikert til søkemotormarkedsføring. Her samles nybegynnere og eksperter fra flere land for å lære og diskutere søk.

Publisert 2. June 2015

Keynote fra Maile Ohye

SMX London 2015 Keynote speaker

Det største høydepunktet var uten tvil Maile Ohye. Hun jobber som Developer Programs Tech Lead hos Google og har lang fartstid i selskapet. En ting er å høre hvordan andre markedsførere arbeider med søk, en annen ting er å høre hva Google jobber med og prøve å tolke hvor utviklingen går. Begge gir verdi og inspirasjon, men personlig prøver jeg å bruke litt ekstra tid på å studere hva Google sier og gjør. Da det er de som sitter nærmest på fasiten. I dette innlegget velger jeg å fokusere på høydepunktene fra Maile, for de som vil studere presentasjonene og lese seg opp anbefaler jeg å sjekke tweets fra konferansen på #smxlondon og se igjennom slidene.

Hva blir det neste store? Ingen vet

Perioden vi er inne i nå er ikke som den industrielle revolusjonen. Selv ikke Google kan si hvor utviklingen er neste år. Derfor må man være smidig og raske til å tilpasse seg.

Det som gleder idag er forventet neste år

Maile sier at det som gledet oss for noen år siden på Internett er forventet neste år. Det er ikke lenger slik at mobilvennlige sider gir kundene en wow-faktor, det er forventet. Skal du overgå forventingene på mobile enheter må du være multi-device awesome. Tenk på at det er ulike brukeropplevelser for ulike enheter.

Dette er bare begynnelsen

Google vet ikke hva som kommer om et år. Responsiv design og andre teknologier er i starten. En klar oppfordring fra Google, hold et øye med ting som kommer.

Sørg for at Googles brukere liker det de finner

Kvalitet er blitt mye viktigere de siste årene. Google har nylig rullet ut en ny kvalitetsalgoritme (som Maile ikke kunne gå nærmere inn på). Hun sier vi må tenke på hvordan UX, sidehastighet, popups, interstitials og lignende påvirker brukeropplevelsen. Særlig på mobil. Mer om oppdateringen kan leses på Search Engine Land.

En søkeboks for alt (… hvor Google tror de er om 5 år)

Maile tror ikke søk kommer til å begrense seg til websider. Du vil ha en søkeknapp tilgjengelig overalt, som kan søke igjennom all tilgjengelig informasjon. Enten det er web, filer, apper eller e-post. Du trenger ikke tenke over at du skal søke. Microsoft/Bing går samme vei med Cortana og Windows 10.

Google Webmaster Tools blir Google Search Console

Google Webmaster Tools er ikke lenger kun for webmastere og nettsteder, men brukes av alt fra webutviklere til markedsførere. Verktøyet vil også bli viktig for app-søk. Mye tyder på at dette bare er begynnelsen. I første omgang er dette kun en rebranding. Verktøyet er det samme, med unntak av noen nye funksjoner.

Things, not strings

Google leser ikke lenger kun tekst og søkeord. De prøver å forstå hva ordene betyr og hvordan de henger sammen. Med strukturert kode (som schema.org) forteller du søkemotorene hva innholdet ditt er. Google har gjort det enda lettere å gjøre med JSON-LD. Dette gjør at de kan gi bedre svar på det du faktisk lurer på, ikke hva ordene på nettsider er optimalisert for å svare på.

Ikke tenk på Google som bare en trafikkilde, tenk på Google som en plattform

Det handler ikke om rangeringer, men konverteringer. Og skillet mellom hvor disse konverteringene skjer vannes gradvis ut.

Google går fra å sende nettsteder trafikk til å bli en plattform som snakker direkte med nettstedet og løser oppgaver i søkeresultatet. En start på dette er Schema.org Actions. Med Actions kan du definere handlinger på ditt nettsted og gjøre det mulig for Google å integrere disse direkte i søkeresultatet. Det vil bety mindre sidevisninger inn på ditt eget nettsted.

Dette er en utfordring for de som lever av sidevisninger og en mulighet for de som tilpasser seg. Maile sier at du må utvikle deg. Informasjon som fakta og enkle svar har ingen verdi (..for en bruker når de har søkemotorer). Det finnes over alt (er ikke unikt). Lever du av rene sidevisninger og innholdet ditt er basert på fakta, vil du sannsynligvis oppleve at Google gir disse svarene direkte i søkeresultatet, og folk trenger/ønsker ikke klikke seg inn på ditt nettsted. Dette er en debatt i seg selv. Jeg tror det er slik det kommer til å bli.

Et godt eksempel på dette er ved søk etter togreiser i London. Da kan du finne interaktive rutetabeller og kjøpslenke direkte i søkeresultatet. De som levde av den organiske trafikken inn til sitt nettsted sliter sannsynligvis om de ikke er integrert i denne boksen. Tradisjonelle topp-rangeringer ikke alltid lenger det som gjelder.

søk etter togreise på london

Et godt tips er derfor å tenke på hvordan denne utviklingen kan påvirke din virksomhet og hvordan du kan optimalisere mot Google som en plattform, og ikke kun en ren trafikkilde.

Dette innlegget er basert på mine tolkninger, presentasjonen til Maile Ohye og Q&A under Ask the Search Engines.

Skrevet av Geir Ellefsen.