MediaCom på topp i INMA Performance Awards 2015

Med to gull og ett sølv tok MediaCom over sammenlagtseieren i den årlige prisutdelingen.

Publisert 11. september 2015

Torsdag 10. september ble Performance Awards arrangert, som en del av INMA Performancekonferanse, for tredje året på rad. Her stakk MediaCom av med hele tre priser for sine arbeider med Babyshop og Danske Bank. Og med to nye gull og et nytt sølv på plass i medaljestatistikken, klatret MediaCom opp på en førsteplass foran RED og Omnicom.

Det er naturlig at det er et fullservicebyrå som topper adelskalenderen i INMA Performance Awards 2015. Sammenhengen mellom grundig analyse, overordnede strategier og sterke spesialister skaper resultater

Dan Ruben Johansen, Innovatør i MediaCom
Gull i kategorien Singelkanal

Det var caset «Babyshop omfavner showrooming» som tok gullet i kategorien Singelkanal. Her lagde MediaCom verdens første hyperlokale søkestrategi, som omfavnet showrooming for Babyshop. Ved hjelp av søkeordene (søk etter faktiske produktnavn og konkurrentnavn) og geolokasjon på mobile enheter, kunne MediaCom segmentere mot personer som showroomet i Babyshops butikker. Dette lot MediaCom snakke direkte og isolert med personer som showroomet – og var på vei ut av butikkene. På den måten kunne man være særdeles relevante i henhold til konteksten målgruppen sto i. MediaCom utvidet også kampanjen til konkurrentenes butikker slik at de som showroomet der også fikk samme tilbud. Dermed kunne man kapre salg i tillegg. Personene fikk en spesialdesignet kupong med 20 % avslag på produktet hvis de slo til innen 24 timer. Kupongen kunne brukes i både nettbutikk og fysisk butikk, der antall påbegynte og avsluttede salg ble tracket.

 

Juryens begrunnelse for gullet til Babyshop-caset:

  • Dette bidraget har tatt utgangspunkt i konkret kundeinnsikt og utformet sine løsninger på bakgrunn av det.
  • Løsningen snur et «problem» til en konkurransefordel ved å være mulighetsorientert fremfor problemfokusert.
  • Problemstillingen som er løst i bidraget er overførbar til nesten alle bransjer som har fysiske butikker.

 

Gull og sølv i kategorien Innovasjon

Caset Danske Bank – SEM Audience Targeting tok gull i kategorien Innovasjon. Bakgrunnen for caset var at det i dag ikke er mulig å kjøpe én bestemt målgruppe i søkemotorene basert på demografi eller interesser. Sammenlignet med andre digitale medier er dette en stor svakhet, da man må kjøpe klikk og visninger fra personer man egentlig ikke ønsker å kommunisere med. MediaCom lagde derfor verdens første løsning for kjøp av målgrupper i betalt søk. Løsningen ligger i synergien med andre digitale medier og teknologisk utvikling av remarketing for search scriptet (RLSA) til AdWords. I prinsippet gjorde dette det mulig for MediaCom å kjøpe klikk kun fra de personene man faktisk ønsket å nå, og dermed øke effekten og den kreative utnyttelsen av betalt søk.

Babyshop-caset tok sølv i denne kategorien.

 

Juryens begrunnelse for gullet til Danske Bank-caset:
Juryen likte at folkene bak vinnerbidraget ikke uten videre aksepterer de begrensninger som ligger i dagens løsninger. I dette tilfellet var det Google som ikke leverte de segmenteringskriteriene som vinneren ønsket. De fleste ville akseptert at «sånn er det bare», men ikke i dette tilfellet.

Hva med å lage sine egne kriterier og målgrupper?

I dette tilfellet har innsender laget sin egen metode for å berike dataene fra en etablert aktør som Google, for så å kunne gjenbruke metoden på flere av sine kunder.

Fremgangsmåten er helt klart «for spesielt interesserte», men det er jo akkurat det vi er …

 

Gir mye av æren til kundene

Dan Ruben Johansen er ikke tvil om at også MediaComs kunder fortjener en stort takk for at de ønsker kreative og nyskapende ideer velkommen.

– Vi er ikke så mye uten kunder som våger. Mye av æren bør derfor gå til kunder som lar oss utfordre dem, og som lar oss prøve ut våre tanker og teorier, sier han.

Engasjert digital innovatør

Når Dan Ruben Johansen skaper nye og spennende digitale løsninger for MediaComs kunder, ligger ikke motivasjonen først og fremst i det å vinne priser, men i det å få muligheten til å finne på noe nytt og tenke utenfor boksen.

–  Fokuset mitt er ikke å vinne priser. For meg er det morsomme det å finne løsninger som er unike og hjelper på forretningsmålene. At løsningene samtidig anses av bransjen for å være prisverdige er naturligvis en hyggelig bieffekt, sier han og legger til:

– Det handler også om genuin interesse. Jeg leser ikke fagstoff på fritiden fordi jeg føler jeg har en kjedelig jobb.

 

MediaCom satser på innovasjon

I en stadig mer kompleks og teknologidrevet kommunikasjonsverden ønsker MediaCom å ligge i forkant med å finne effektive og integrerte møtepunkter mellom merkevarer og mennesker.

– Det at vi har satt av 40 prosent av min arbeidstid til innovasjon og digitale prosjekter viser seg gjennom prisene vi vinner. Å sette av tid til innovasjon tjener seg inn, sier Johansen.

 

Les mer om spennende cases fra Mediacom her

 

Fakta om Performance Award
  • Formål: INMA Performance Award skal inspirere bransjen til å lage digitale virkemidler som løser markedsføringsoppgaver på en innovativ måte – slik at de skaper dokumenterbare resultater.
  • Visjon: INMA skal være en oppdatert og inspirerende kilde til kunnskap om digital kommunikasjon.
  • Totalt ble det levert 36 bidrag og 4-11 bidrag i alle 5 kategorier.
  • Vurderingskriterier: måloppnåelse, håndverk, brukervennlighet og nytenkning
  • Fem kategorier: Innovasjon, Multikanal, Analyse, Gamification, Singelkanal