Google Customer Match - målrett mot egne kunder i betalt søk

Følger Facebook og åpner opp for bruk av e-postlister

Publisert 1. October 2015

NEW YORK, NY - SEPTEMBER 30: A view of the atmosphere during Advertising Week 2015 AWXII at Lucille's at B.B. King Blues Club and Grill on September 30, 2015 in New York City. (Photo by Paul Zimmerman/Getty Images for AWXII)

I anledning Advertising Week i New York denne uken, lanserte Google Kundesamsvar (Customer Match). Det nye produktet lar annonsører laste opp en liste med e-postadresser, og deretter målrette annonser mot brukerne når de søker på Google, sjekker e-post i Gmail eller ser videoer på YouTube. Etterhvert vil man også kunne opprette “lignende målgrupper” (Similar Audiences) for bruk i Gmail og YouTube. Dette er brukere Google identifiserer, som deler karakteristikker med brukerne i e-postlisten. Det markerer et tydelig skifte for Google i kampen mot blant annet Facebook.

Et av Googles viktigste produkter innenfor søkemotorannonsering har vært Remarketing for Søk (RLSA), som ble lansert i 2013. Men mens RLSA fortsatt kun tillater mediekjøp basert på intensjon gjennom søkeord, gjør lanseringen av Kundesamsvar det for første gang mulig å kjøpe den rette målgruppen i tillegg.

Facebooks løsning for dette, Custom Audiences, har allerede vært tilgjengelig i tre år, og Twitter lanserte sin løsning Tailored Audiences i 2013. Begge byr på enda kraftigere målrettingsmuligheter enn det Google nå tilbyr. Googles avgjørelse om å åpne opp for bruk av mer data i målrettingen av annonser kommer sent, men også forsiktig. Det kommer nok av den forventede kritikken om personvern.

E-postadresser som lastes opp vil måtte knyttes til brukere som er logget på Google, som ivaretar personvernet. I tillegg vil Google kun tillate annonsører å målrette mot e-postadresser de har mottatt direkte fra brukerne. Det betyr at man ikke vil kunne kjøpe adresselister fra andre selskaper.

Ved bruk av egenutviklet teknologi skapte vi i MediaCom verdens første løsning for kjøp av målgrupper i betalt søk allerede for ett år siden. Løsningen for Danske Bank gjorde Google Søk dobbelt så bra, og vant gull i Innovasjon under årets Performance Award. Googles lansering kommer sent og forsiktig, men virker godt gjennomtenkt. Kundesamsvar rulles ut globalt innen få uker. Så må det bli annonsørers og byråers ansvar å bruke verktøyet på en måte som ivaretar brukernes interesser.

Vil du vite mer, ta kontakt med Christian Linnestad, christian.linnestad@mediacom.no Fagansvarlig betalt søk / Head of SEM (mobil 970 82 507).