Slik bør din merkevare bruke Snapchat i 2016

Denne sosiale kanalen er viktigere enn noensinne.

Publisert 15. December 2015

JULEREBUS: I desember 2015 har MediaCom gjennomført en julerebus for Sony Mobile Norge på Snapchat med gode resultater.

Etter at Snapchat ble lansert i 2011 har mobilapplikasjonen utviklet seg mye. I utgangspunktet var ikke applikasjonen ment for markedsføring. Likevel har Snapchat på kort tid blitt mer populær enn mange andre sosiale medier. Flere og flere markedsførere har åpnet øynene for kanalen, og mange norske bedrifter har allerede inntatt Snapchat-arenaen, blant annet Sony Mobile Norge. Stadig flere er nysgjerrige og ønsker å utforske hvilke muligheter en slik tilstedeværelse gir.

1,7 millioner nordmenn på Snapchat
Visste du at 1,7 millioner nordmenn er Snapchat-brukere? Og at 92 % nordmenn (i alderen 18-29) bruker Snapchat minst én gang om dagen, ifølge den nyeste målingen fra IPSOS MMI (2015). Så hvorfor er Snapchat så populært, og hva skiller den egentlig fra andre kanaler som Instagram og Facebook?

Snakk med de unge
Snapchat er en kanal som ikke har de tradisjonelle annonsemulighetene som andre sosiale kanaler. Brukerne velger selv om de vil følge merkevarer, og derfor er det viktig med godt innhold som engasjerer.
Snapchat brukes av mange unge for å kommunisere med venner, men også for å få et unikt innblikk i livet til kjente profiler eller merkevarers upolerte verden. For at din merkevare skal nå ut til denne unge målgruppen er det viktig at kanalen brukes på samme måte som målgruppen. Samtidig er det viktig med en balanse mellom hva merkevaren ønsker å kommunisere, og hva brukeren ønsker å høre.

Derfor er det viktig å ha følgende stikkord i bakhodet. Dette kjennetegner Snapchat:
Kreativt
Humoristisk
Impulsivt
Upolert
Uhøytidelig
Mer «dagligdags»
Ungdommelig

Muligheter for 2016
På nåværende tidspunkt handler det først og fremst om å lage engasjerende innhold på Snapchat for å få, og beholde følgere. Vi ser også flere nye muligheter for at merkevarer kan få egne «stories» under store eventer. For eksempel hadde Landstreffet i Stavanger sin egne «story» på Snapchat tidligere i år. En annen mulighet er betalte geo-filtere, noe som er testet ut i USA allerede. McDonalds og Toys’R’Us er blant dem som har gjort dette.

SPONSEDE GEO-FILTERE: McDonalds, Toys’R’Us og The Peanuts Movie.

Hvis din merkevare ikke har en profil på Snapchat, men likevel ønsker synlighet i kanalen, kan man inngå et samarbeid med populære profiler. Hvis man har egne ambassadører med en stor følgerbase på Snapchat, kan disse hjelpe til med å skape engasjement og økt kjennskap rundt merkevaren.
Snapchat er en tidsfølsom kanal, og det er viktig å ha engasjerende innhold. I løpet av 2015 har vi gjort oss flere erfaringer rundt dette. Akkurat nå samarbeider vi med Sony Mobile Norge, og har en alternativ julekalender på Snapchat, en julerebus, der følgere aktivt må sjekke Snapchat for nye oppdateringer og hint i løpet av uka. Julerebusen er rettet mot tre byer, Oslo, Trondheim og Bergen. Den første personen som finner Sony-nissen i de aktuelle byene og oppgir kodeordet vinner en ny Sony Xperia Z5. Dette har skapt enormt engasjement! I løpet av første uke har kontoen fått nærmere 1000 nye følgere, og i snitt har 4000 sett storyen!

TILSTEDEVÆRELSE PÅ SNAPCHAT: Vise frem Sonys smarttelefoner på en kreativ måte, og gi folk en sniktitt i kulissene til Sony Mobile Norge.

Hvordan måle engasjement?
Snapchat har foreløpig ingen verktøy for å måle engasjement slik som Facebook og Instagram. Det finnes likevel noen muligheter for å få en relativt god oversikt over engasjement og antall følgere. Dette må dokumenteres manuelt, og krever at man setter av god tid. For å telle antall nye følgere kan man for eksempel føre dette inn i et Excel-ark noen ganger i uken. Hvis man ønsker en oversikt over engasjementet kan det måles gjennom hvor mange som ser, og/eller tar skjermdumper av innholdet.
Vi i MediaCom følger utviklingen med argusøyne og gleder oss til å se hvilke muligheter Snapchat vil gi din merkevare i 2016!

Skrevet av Christine Engh Hansen