Volkswagen-filmen som tok helt av på nett

Stor suksess både i inn- og utland.

Publisert 28. January 2016

Har du ikke fått med deg denne store snakkisen? Slik har du aldri sett noen rygge med tilhenger før:

Volkswagens nye reklamefilm har spredt seg som ild i tørt gress i sosiale medier de siste ukene. Den norske reklamefilmen viser hvordan Trailer Assist gjør det enklere å rygge bilen din med tilhenger. Hvordan har akkurat denne norske reklamen skapt så stort engasjement og bred internasjonal oppmerksomhet?

Svimlende høye tall

På Facebook har Trailer Assist-filmene fått over 27 millioner visninger og 1,7 millioner likes, kommentarer og delinger. Hoved- og bakomfilmen har blitt sett totalt 1,6 millioner ganger på YouTube, og har fått over 15 600 sosiale aktiviteter. Totalt 203 nettartikler er publisert i mer enn 44 ulike land, blant annet på Mashable og Yahoo, noe som gir en rekkevidde på 294 millioner. Rett etter lansering spredte filmene seg enormt raskt med stort engasjement og kommentarer. Dette skapte 10 millioner visninger bare i løpet av de første 12 timene. På den måten har reklamefilmen blitt spredt i en fart Volkswagen knapt har sett maken til.

– Man vet aldri hvor godt en reklame slår an. Jeg hadde en veldig god følelse for denne ideen idet den ble presentert, men jeg hadde ikke drømt om at en film om rygging ville skape så stort engasjement som den har gjort, sier markedssjef i Harald A. Møller, Tor Anton Bjørge.

Skjult kamera og bakomfilm

Det mest oppsiktsvekkende med Volkswagens reklamefilm, som er laget av reklamebyrået TRY, er at bilen kjører baklengs med tilhenger i trafikken. Dette er delvis filmet med skjult kamera og vi ser overraskede tilskuere når bilen med tilhenger rygger i høy hastighet, både i rundkjøringer og i parkeringshus.

Det ingen vet er at det er en proff sjåfør som kjører tilhengeren, og at Volkswagen har bygget en tilhenger der man kan se gjennom veggene, men ingen kan se inn. Denne spesialtilhengeren har en motor som drar bilen etter seg. Inne i tilhengeren sitter en stuntsjåfør, og en annen sjåfør styrer bilen som henger etter tilhengeren. I tillegg er det også laget en bakomfilm, som forklarer hvordan det var mulig å gjennomføre dette oppsiktsvekkende stuntet.

Sammenlignes med Volvos Epic Split

MediaComs rolle i kampanjen har vært å sørge for et godt utgangspunkt for spredning, gjennom å involvere BeOn og å benytte Facebook for å gjøre det lett for målgruppen å dele filmene, forklarer administrerende direktør i MediaCom, Ruben Søgaard. Han mener det er selve ideen til TRY og uttaket som er bærebjelken, og at den raske spredningen skyldes dette.

– Det er interessant at det er bakomfilmen som spres desidert mest. Dessverre er det lenge mellom hver gang man treffer slik. Dette med å dramatisere en produktfordel på denne måten kan minne om Epic Split fra Volvo, men jeg mener jo Trailer Assist er løst mer sjarmerende, sier Søgaard.

Skal nå ut til enda flere

I tillegg går Volkswagen også på TV med reklamefilmen slik at man sikrer bred dekning og bygger kjennskap også hos dem de ikke nådde gjennom den første fasen. Volkswagen ser at filmen med skjult kamera får høy oppmerksomhet og skaper nysgjerrighet til å se hvordan de lagde filmen.

– Vi fortsetter å spre den i ulike sosiale kanaler, både nasjonalt og internasjonalt. Etter hvert vil den spres i de tradisjonelle betalte kanalene også. Vi opplever stor interesse fra utlandet – både fra internasjonal presse, men også fra Volkswagen-kollegaer fra mange land. Tyskland vil nå bruke filmen og den skal presenteres for 50 markedssjefer fra USA i vest til Kina i øst i mars, avslutter Bjørge fornøyd.

Skrevet av Karoline Braadland.