Lurer du på hva DCO er?

DCO er kanskje en ny forkortelse du har lite eller ingen kjennskap til.

Publisert 12. May 2016

I vår bransje har vi en god del trebokstavsforkortelser og DCO er kanskje en ny forkortelse du har lite eller ingen kjennskap til?

– Forkortelsen DCO står får Dynamic Content Optimization, og er en nytenkende og utrolig spennende måte å jobbe på. Kort fortalt benytter man DCO for å tilpasse innholdet i kommunikasjonen på digitale flater dynamisk slik at man når rett person med rett budskap til rett tid, sier Stian Engrønningen, som arbeider med dette området i MediaCom.

Hva benytter man DCO til?

Med DCO sørger vi for målrettet innholds-utvikling og sanntidsredigering. At det foregår i sanntid, betyr at innholdet i ulike bannere kan endres på få minutter. Innholdet kan også justeres basert på tid på døgnet, ukedag, vær, brukerens historiske atferd eller andre relevante datakilder vi har tilgjengelig. Fordelene med å kunne optimalisere i sanntid, er at både innhold og uttrykk kan endres og oppdateres underveis i en kampanje. Alt som endres fra det originale banneret, blir også oppdatert på nettstedene banneret ligger i sanntid.

Hvem passer dette for?

– Dette passer for alle kunder som ønsker å være fleksible med innholdet i bannerne underveis i en kampanje. La meg få trekke frem et konkret eksempel, der optimalisering av innholdet ble utført underveis i en kampanje, sier Stian og fortsetter:

– En av mine arbeidsoppgaver å overvåke kampanjer, for å se om ønskede krav eller målsettinger blir tilfredsstilt. Nylig gjennomførte vi en kampanje der det opprinnelige materiellet ikke leverte i henhold til våre målsetninger. Ved å benytte DCO for å optimalisere i sanntid, oppnådde vi en åttedobling av antall klikk.

Samarbeider med reklamebyråene

Stian påpeker viktigheten av et tett samarbeid med kundenes reklamebyrå.

– Mitt samarbeid med reklamebyråene er vesentlig i jobben som DCO, og det utrolig viktig at vi har en nær og tett dialog. Det er fortsatt slik at reklamebyråene står for det kreative arbeidet av annonseutformingen. Jeg får tilsendt det kreative arbeidet når kunden har godkjent designet. Deretter implementere jeg bannerne og gjør innholdet dynamisk, slik at eventuelle endringer kan foretas underveis i en kampanje. Jeg endrer ikke reklamebyråenes kreative arbeid, men kun optimaliserer innholdet. Rammene dette skjer innenfor, blir vi gjerne enige om. Prosessen og planleggingen rundt en digital kampanje blir med andre ord ikke veldig annerledes enn tidligere. Den eneste forskjellen er at jeg blir koblet på i kampanjeperioden, og sørger for at innholdet treffer rett person med rett budskap til rett tid, forklarer han.

– Er en DCO-tjeneste dyrt?

– En DCO-tjeneste handler mer om besparelser enn store utgifter. Vi gjør jo dette for å oppnå en høyere effekt mens kampanjen er i gang, i stedet for å evaluere resultatet i ettertid.  Prisen kan variere basert på omfang og kompleksitet, men kan ikke sammenlignes med hvor dyrt det er å benytte materiell som ikke leverer i henhold til målsetningene.

Stortrives med DCO hos MediaCom
Stian begynte i jobben etter nyttår og stortrives.

– Med hånden på hjertet, det er utrolig spennende og gøy å få jobbe med dette området. Innholds-utvikling i sanntid er fantastisk, og muligheten for å kunne endre enkelte bannere daglig er unik. Mulighetene som åpner seg ved en slik løsning er mange. Hva med et ekstraordinært innhold kun på grunnlovsdagen? Og som går tilbake til det normale dagen derpå? Eller tidsaktuelle bannere oppdatert med nyhetsbildet? Mulighetene er mange, sier han.

Er dette en tjeneste du kunne tenke deg å vite litt mer om?

Sving innom MediaCom og ta en kaffe med oss, kontakt din KAM eller Stian Engrønningen direkte hvis du vil vite mer om fagområdet DCO: stian.engronningen@mediacom.no. Eventuelt på telefon +47 416 90 180.