Ta vare på kundene dine i sommer

Sommeren er allerede godt i gang, og små og store bedrifter landet rundt er i ferd med å koble av. Det gjør derimot ikke kundene - snarere tvert imot.

Publisert 27. June 2016

Etter hvert som gradene ute stiger, så synker også bruken av internett på PC blant kundene.

Data fra Google viser en nedgang i søk på desktop om sommeren. Undersøkelsen ble gjort i 2014/15, men er like aktuell i år. For det betyr ikke at kundene søker mindre totalt sett, men at de beveger seg på tvers av ulike enheter, og at mobil er den enheten som tar over når folk er mer på farten. I snitt gjøres 4 av 10 søk fra mobil i Norge. Data, på tvers av ulike kategorier i Norge, viser at mobile søk øker betraktelig når det er ferie og varme.

 

Da er det viktig at du som annonsør er der kundene og konkurrentene dine er, slik at du ikke går glipp av viktig trafikk. Og skal du klare å utmanøvrere konkurrentene dine, gjelder det å tilpasse søkestrategien til brukernes atferd på mobil – gi kundene en så positiv og nyttig brukeropplevelse som mulig.

4 ting å huske på

1. Søkeord

Begynn med målrettingen, og sørg for å være synlig i Google på de riktige søkeordene. Endrer dine kunders søkevaner seg avhengig av hvilken enhet de bruker, eller avhengig av hvor de befinner seg?

2. Budsjett og bud

Sjekk at man ikke går glipp av søk etter strategisk viktige søkeord pga budsjettbegrensninger. Har man anledning til å øke dagsbudsjettene der det trengs? Interessen og dermed søk fra kunder kan variere mye med været, som i caset for vår kunde IKEA ‘Dårlig vær ingen hindring’.

Dersom konkurransen i din kategori tilsier det, så bør man også vurdere å øke budene for søk som kommer fra mobil. På desktop er det opptil 4 annonseplasser øverst på Google – på mobil er det maks 4, noen ganger kun 3. Hvis plasseringen din er lavere enn dette, så mister du etter all sannsynlighet den trafikken. Mindre plass gir også økt konkurranse, som vil kunne påvirke prisen du må betale per klikk på mobil. Er du like effektiv med budsjettet på mobil som på desktop?

3. Budskap

Et tredje viktig punkt er hva du som annonsør kommuniserer til de brukerne som søker på mobil. Sørg for å få på plass relevante, mobiltilpassede annonsetekster – forsikre gjerne brukeren om at nettsidene er mobiltilpassede, slik Google nå gjør automatisk for organiske søkeresultater. Dersom telefon er viktig for bedriften din kan du også vurdere å implementere anropsutvidelse i annonsen, slik at kunder kan ringe direkte fra annonsen med ett enkelt klikk.

14-07-2015 14-13-48

Økt synlighet gir økt trafikk, og med noen få grep kan man sørge for å ivareta kundenes interesse, samtidig som man tilrettelegger for en positiv opplevelse på sommerens viktigste enhet.

4. Trafikk og salg i butikk

Søk på mobil bidrar til salg i fysiske butikker, på tvers av mange ulike bransjer. De siste tallene fra Google viser at 3 av 4 som gjør lokale søk på mobilen faktisk besøker en butikk eller forretning samme dag. Denne atferden er noe vi ser året rundt, og sommeren er intet unntak, snarere tvert imot. Dersom du har fysiske butikker, er du tilstede når noen i nærheten søker på mobilen? Og bør du prioritere disse brukerne over andre ift budsjettet ditt?  Måler du verdien av mobil, f.eks. i form av telefonhenvendelser eller veibeskrivelser til butikkene?

Nice to have

Det blir mer og mer viktig å tilpasse den digitale kommunikasjonsstrategien for mobil. På betalt søk jobber vi i MediaCom kontinuerlig med å tilpasse oss skiftende forbrukeratferd – punktene over er ikke lenger bare ‘nice to have’, men en grunnleggende del av vår ‘Best Practice’ tilnærming til betalt søk. Og når fundamentet er riktig, så kan man bygge videre med f.eks. geografisk segmentering og smart bruk av data, slik vi gjorde for Babyshop i caset ‘Babyshop omfavner showrooming’.

Tips – Sjekk hvor mobilvennlig nettsidene deres faktisk er her: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

God sommer!

Kilder

  1. Google NO 2015
  2. MediaCom interne data 2015
  3. Google US May 2016