Google lanserer nye AdWords

Som et av de første byråene i Norge har vi fått tilgang til en tidlig Alpha-versjon av Googles nye AdWords. Systemet er blitt re-designet fra bunnen og opp, og er en av de største endringene siden lanseringen tilbake i 2001.

Publisert 20. March 2017

AdWords ble i sin tid bygget for en verden der to ting regjerte: desktop PCer og søkeord. iPhone ble eksempelvis lansert 7 år senere! Mye har skjedd siden den gang, og nye AdWords er bygget for å håndtere en mye mer kompleks verden, der mobil, data og innsikt er nøkkelordene.

 

Slik ser AdWords ut i dag:

Det er kampanjer og søkeord som er i fokus, og om man skal få innsikt i hvordan disse fungerer på ulike plattformer, steder, dager eller andre parametere, så må man dykke ned i alskens underrapporter. AdWords har utviklet seg vanvittig mye de siste 15 årene, og følgende blitt mer og mer komplekst. I tillegg har målgruppekjøp i søk vært en av de viktigste trendene de siste årene, og i dagens system er denne dataen langt på vei underordnet søkeordene. Det gjør det vanskelig å kombinere innsikt om målgrupper med søkeordsdata.

Slik ser nye AdWords Next ut:

Umiddelbart ser man at det nye grensesnittet er mye mer visuelt. Designspråket er Material Design, som allerede er rullet ut i andre Google tjenester. Innsikt som man tidligere måtte dykke ned i ulike rapporter for å finne, løftes nå frem i et oversiktlig dashboard som presenteres med en gang man logger inn. Utfordringen med mer og mer data er jo tross alt å finne den verdifulle innsikten som kan bidra til å skape enda bedre resultater. Dette er noe av målet til Google – å hjelpe annonsører med å ta bedre beslutninger ved å presentere data på en enkel og grafisk måte. Som Jerry Dischler skriver: AdWords should be more about your business, and less about our product.

 

Det vi foreløpig savner i Alpha-versjonen er data og innsikt om målgrupper, løftet opp og frem på samme måte. Målgruppekjøp i søk, enten det er via data fra nettsiden, på tvers av andre mediekanaler eller CRM-data, blir viktigere og viktigere fordi vi ser det skaper bedre resultater for kundene våre. Derfor mener vi i MediaCom at dette bør vies mye større oppmerksomhet i nye AdWords. Forhåpentligvis inkorporerer Google dette når de lanserer den endelige versjonen!

Vil du vite mer, ta kontakt med leder for betalt søk i MediaCom, Christian Linnestad
christian.linnestad@mediacom.no
Mobil 970 82 507