Medietrendene for 2018

2018 blir et spennende år med mer fragmentert og personifisert mediebruk. MediaCom følger utviklingen med argusøyne, og her er våre tanker om de viktigste trendene for neste år.

Publisert 19. desember 2017

Håkon Vierdal & Marianne Massaiu

– Facebook fortsetter å være den største sosiale kanalen, med rett i underkant av 3 millioner daglige brukere. Spørsmålet er om Facebook egentlig er en viktig sosial kanal, og ikke bare en god distribusjonskanal. Det er nok grunnen til at Facebook nå tester flere nyhetsstrømmer hvor de skiller på venner og sider, sier Håkon Vierdal, Senior Social Media Manager i MediaCom.

Facebooks meldingstjeneste Messenger og Snapchat står langt sterkere når det kommer til den sosiale dialogen. Vierdal tror forbrukerne må belage seg på at markedskreftene får stadig mer plass her i 2018.

– Dette er kanaler som for veldig mange, spesielt unge, har tatt over for SMS og telefoni, og dermed blitt primærvektøy for en-til-en kommunikasjon. Utfordringen for merkevarer er å bli en naturlig del av disse plattformene og å tilføre verdi.

Mange muligheter i Messenger

Vierdal mener annonsører har mye å tjene på å utnytte potensialet som ligger i Messenger.

– Det eksisterer allerede mange spennende integrasjoner og funksjonaliteter i tjenesten, alt fra å kunne svare på enkle spørsmål til å kunne bestille mat og transport. Det handler om å legge til rette for at forbrukerne kan interagere med merkevarer på deres premisser, basert på deres behov når det passer dem – ikke oss.

Snapchat får mer annonsefokus

– Mange annonsører er nok fremdeles litt skeptiske til Snapchat. Men siden nasjonale filter og linser ble tilgjengelig i mai, og «self-service»-løsningen ble lansert i sommer, har de hatt en ganske formidabel utvikling både når det kommer til annonseverktøy og -produkter. Innovasjonstakten er høy, og i disse dager tester de ut et produkt de kaller «Promoted stories». Det gjør det mulig for bedrifter å kjøpe en story for en dag. Her kan målgruppen bidra med sitt innhold – det skulle vi veldig gjerne hatt tilgang til da TINE var på med sine 17. mai-filtre! Les hele caset TINE gratulerer med dagen

Format og tilstedeværelse

I følge Vierdal vil mulighetene til å aktivere målgruppen blir flere i året som kommer. Og at det til syvende og sist handler om å bruke de sosiale kanalene på riktig måte, og reflektere over hva du ønsker å oppnå.

– Video blir stadig viktigere, og kanskje lykkes Facebook med å etablere live i langt større grad enn i dag. Og nå som Snapchat og Instagram Stories har etablert seg i folks medievaner må vi også ta innover oss at 9:16-formatet har kommet for å bli.

Vierdal tror vi kommer til å høre mye fra både Facebook Messenger og Snapchat i 2018.

– Og så gleder jeg meg til å se hvordan utviklingen blir innenfor augmented reality. Her har Snapchat allerede lansert sin «world lens»-løsning og IKEA har hatt suksess med sin Place-app, sier han.

TV lever videre

Det er heller ingenting som tyder på at TV mister sin popularitet. Tvert imot vil strømming via smart-TV, Apple TV og lignende øke neste år. Mer fragmentert TV-seing har dessuten gjort det helt nødvendig å få på plass en ny TV-måling som omfatter alle typer plattformer.

– Noe av det spennende som skjer neste år er at vi får et nytt TV-panel. Da får vi kartlagt mye mer av den totale seingen, både på lineær-TV og strømming, og vi får ut de totale seertallene i større grad enn i dag, forklarer Marianne Massaiu, Broadcast Manager i MediaCom.

Mye godt TV-innhold 2018 ser dessuten ut til å bli et veldig bra TV-år med store, sportslige mesterskap på rekke og rad, i tillegg til at TV-kanalene satser stort på egne produksjoner.

– Det kommersielle TV året starter godt med håndballgutta EM på TV3 i januar. Den høyest ratede TV-spotten noensinne i Norge var håndballguttas VM finale i 29. januar 2017, så dette blir spennende. Videre er det OL på kommersielle kanaler, Discovery. I tillegg blir det fotball-VM med nordiske deltakerland, sier Massaiu, og legger til at det også kommer mange egenproduksjoner fra kanalene.

– Det blir blant annet en ny runde med Kjendis-Farmen på TV 2, et program som vi vet flytter mange seere. Det produseres svært mye på innholdssiden fra alle kanalhusene, og godt innhold blir som regel belønnet med gode seertall.

I følge Massaiu er det ingenting som tyder på at annonsørene kommer til å investere mindre på TV neste år. Særlig ikke hvis vi ser på levende bilder samlet. Det er viktig å se på videovisninger totalt, vi trenger både på tradisjonelt TV og på ulike videoplattfomer, for å få jevne kampanjer hos ulike målgrupper. Som kjent har det vært et dramatisk fall i seingen hos de yngste. Det kommer nok ikke til å endre seg, men de eldre ser fremdeles TV i rikt monn.

Første år med DAB

Nordmenn lytter mye til radio. Med DAB og digitalisering blir lyttingen mer fragmentert som en konsekvens av flere nisjekanaler.

– Med DAB-radio ser vi mye av det samme utviklingen som da TV ble digitalisert. Lytterne er glade for fragmenteringen og nisjekanalene øker, mens de store radiokanalene blir utfordret og mister litt av markedsandelen. Det er imidlertid viktig å huske på at FM-nettet ikke slukkes selv om de store aktørene går over på DAB. Radio Metro er blant kanalene som har hatt en fin vekst, forklarer vår Broadcast Manager.

I følge Massaiu er utfordringen med digitaliseringen at annonsørene mister mange segmenteringsmuligheter.

– Men vi kan vi fortsatt bruke FM for å få kjøpt kanaler i spesifikke områder, for eksempel kan en byggevarekjede nå folk i nærområdet via lokalradio på FM-nettet.

Kino som solid mediekanal

MediaComs Broadcast Manager poengterer at kino er en mediekanal du absolutt bør vurdere å ta med i mediemiksen.

– Besøkstallene på kino er like solide nå som i 1985. Det forsterker kunnskapen om at godt innhold er det avgjørende, ikke plattform, sier hun og deler et par gode tips.

– Det er viktig å se det totale bildet mellom lineær-TV og strømming i alle varianter. Samtidig må du ha målgruppeinnsikt for å se hvor kanalene utfyller hverandre. Det er viktig å planlegge levende bilder godt, enten det er på TV2, Facebook eller YouTube.

I MediaCom har vi verktøy og analyser som kan hjelpe deg i denne prosessen.