Fjøsnissen - en fortjent Gullfisk!

Siden 2006 har MediaCom sjekket reklamepulsen hos nordmenn, og når vi nå gjør opp status for fjoråret viser Reklamebørsen 2017 at "Fjøsnissen" til TINE slett ikke var en ufortjent vinner av årets Gullfisk. «Fjøsnissen» var best likt av alle 130 reklamefilmer MediaCom målte i Reklamebørsen 2017. 66 % av befolkningen sa at de likte den bedre enn andre reklamefilmer, noe som gjorde at den gikk inn på en hederlig 22. plass siden Reklamebørsen startet opp.

Publisert 7. mars 2018

Foto: TRY / Einar Film

Ikke alle filmer som var nominert med en Sølvfisk ble målt i Reklamebørsen, fordi den kun tar med filmer som har gått med stort nok trykk til at det gir god mening å måle den. 8 av de 12 Sølvfiskene ble imidlertid målt, og «Fjøsnissen» vant for hele året. Filmen ble best likt av de over 30 år (69 %), og kvinner (69 %). På andre plass blant Sølvfiskene kom DNB «Glade Jul» (58 %), tett fulgt av Talkmores «Rotete datter» (57 %).

Liking er nå èn ting, en annen er hvor effektivt likingen skapes. En enkel måte å måle dette på, er å se på oppmerksomheten i forhold til hvor mange TRP som ligger bak denne oppmerksomheten. Det er noen feilkilder her, da noen av filmene har vært vist tidligere eller i digitale medier, men med en klype salt var «Slappfisken» til DNB Vipps effektivitetsvinneren med 3,2TRP per oppmerksomhetsprosent. Videre følger DNBs «Den store gråten» og Byggmakkers «Natta pappa» med 4,8TRP per oppmerksomhetsprosent, og Fjøsnissen med 6,4TRP per oppmerksomhetsprosent.

Går vi enda et lite skritt, kan vi se på TRP i forhold til oppmerksomhet og liking. Her er konkurransen knivskarp mellom «Fjøsnissen» og «Slappfisken». «Fjøsnissen» ble husket av 57 % og likt av 66 % – altså ble den sett OG likt av 38 % respondentene. «Slappfisken» ble husket av 52 % og likt av 39 % – altså sett OG likt av 20 % av respondentene. Siden «Slappfisken» hadde brukt nærmere halvparten av TRPene «Fjøsnissen» hadde brukt, endte likevel «Slappfisken» med en knepen seier i denne uhøytidelige «oppmerksomhet og liking for pengene»-kåringen.