Møt MediaComs nye og ambisiøse leder

Britt Skjeppestad var offiser i Forsvaret, bodde i Midtøsten og jobbet som fengselsbetjent før hun ble plukket ut av Storebrand og deretter Norwegian. Nå kommer hun til MediaCom.

Publisert 5. juni 2018

– Bakgrunnen min er mer et resultat av hvem jeg er, enn at det var en stor plan rundt det hele, forteller Britt.

Vi sitter på en café i det gamle flytårnet på Fornebu, hvor Britt er i ferd med å avslutte jobben hos Norwegian, før hun blir MediaComs nye leder i begynnelsen av juni. Lite vitner om at den sprudlende brunetten foran meg startet karrieren sin i det formelle militære.

Hvordan havnet du i Forsvaret?

– Jeg har alltid vært en person som har hoppet på muligheter som byr seg. Som en aktiv og utadvendt ungdom var det noe med Forsvaret som tiltrakk meg. Det var en institusjon hvor man fikk mye tillit og ansvar i ung alder, hvis man var villig til å ta det. Jeg tok befalsutdanning i Sjøforsvaret, og jobbet blant annet som troppsjef og nestkommanderende på kompani.

Så flyttet du til et krigsherjet Libanon. Er du uredd?

– Jeg har alltid vært samfunnsorientert og opptatt av hva som skjer i verden, så da jeg fikk mulighet gjennom FN til å flytte til Libanon var det en enkel avgjørelse. Jeg reiste mye rundt i Midtøsten på egen hånd, og kom tett innpå lokalbefolkningen. Det var ustabile områder på den tiden, men for meg var det mest av alt utrolig lærerikt, både kulturelt og politisk.

Hva er du egentlig utdannet som, og når endret fremtidsplanene seg?

– Høy utdanning har aldri vært noe mål i seg selv, men jeg tok hovedfag i statsvitenskap av ren nysgjerrighet rundt fagområdet. Jeg jobbet da som fengselsbetjent i Oslo Kretsfengsel ved siden av studiene, fordi jeg elsker å jobbe med mennesker og faktisk utgjøre en forskjell.

– Lenge trodde jeg at fremtiden min lå i etterretningstjenesten, ettersom internasjonal sikkerhetspolitikk var mitt område på den tiden, men så plutselig en dag dukket Storebrand opp og tilbød meg et Traineeship. Det appellerte til meg – muligheten til å bli kastet ut i et nytt felt og lære om arbeidslivet gjennom å jobbe med erfarne folk i et etablert miljø.

– Og Storebrand var virkelig en kjempefin skole å gå – jeg lærte utrolig mye om bransjen, ulike prosesser og systemer og ikke minst verdien av sunn arbeidskultur.

Hvordan havnet du innenfor markedsføring?

– Det var store endringer i Storebrand på den tiden – man skulle reposisjonere hele merkevaren og det vokste frem en stor markedsenhet i Storebrand som jeg var med på å etablere. Det ble min inngang til det jeg driver med i dag, markedsføring og kommunikasjon, noe jeg synes er et kjempespennende fagområde. Jeg er veldig utviklingsorientert i måten jeg tenker på, så det å skape resultater og se muligheter er noe som driver meg.

Deretter ble du headhuntet av Norwegian. Hva tar du med deg derfra?

– Jeg var i permisjon med mitt første barn da Norwegian ringte. Jeg følte meg klar for å jobbe i et mer fremoverlent og offensivt selskap som det Norwegian var og er – og takket ja til å begynne som markedsansvarlig for Norwegian i Norge.

– Siden den tid har vi ekspandert markedsføringen fra 4 til 22 markeder, så det har virkelig vært en utrolig reise fra lokalt til globalt, med 15 nasjonaliteter med ulike kulturer og syn på merkevaren. Jeg har lært utrolig mye, og jobbet med et stort spekter av aktiviteter som jeg vil dra nytte av fremover.

Alle vi har snakket med skryter deg opp i skyene – men hvordan er du egentlig som leder?

– Det positive er at folk som jobber med meg blir godt kjent med meg – jeg er uformell, byr på meg selv og bringer med mye engasjement og godt humør. Også er jeg er ekstremt opptatt av teamarbeid. MediaCom er en kompetansebedrift med veldig flinke folk, som er mye flinkere enn meg på alt fra mediestrategi og kommunikasjon til kanalforståelse.

– Min ambisjon er ikke å forsøke å bli bedre enn noen, men å sette en retning for hva Mediacom skal være i fremtiden og for hvem. Jeg skal sørge for at vi går i takt, og blir stolte eksperter innenfor vårt fagområde.

Hva tenker du blir viktig for MediaCom fremover, og hvordan vil du påvirke det?

– Det finnes mange annonsører der ute som er gode på sitt felt, men MediaCom skal ha de beste rådgiverne for sine kunder. Vi skal hjelpe kundene våre med å optimalisere investeringene slik at de når ut med budskapet sitt og overgår sine kommersielle mål. Vi er ikke bare en leverandør, men noen som faktisk utfordrer og mener noe, med mål om å løfte kundene våre og deres resultater til et nytt nivå. Det betinger at vi legger arbeid i å bli kjent med kundene våre og setter oss inn i deres behov og ambisjoner.

– Det å være dyktige og ha selvtillit på det, kommer til å stå i fokus for meg – samtidig må vi huske på at vi driver forretninger. Jeg kommer fra butikkdriften, fra de som leverer resultater og det skal MediaCom også gjøre.

5 kjappe med Britt

Hva gjør du på fritiden?

Jeg tror fortsatt jeg er 25 år og spiller både fotball og kjører alpint aktivt – jeg har den lårstrekken nå.

Hvilken app kan du ikke leve uten?

–  Spotify! Uansett hvor jeg er eller hva jeg gjør, så har jeg stort sett musikk på øret.

Hvordan vil barna dine beskrive deg?

–  De vil nok beskrive meg som morsom, engasjert og kanskje litt utålmodig på at ting skal skje.

Hund eller katt?

–  Helt klart hund, uten tvil.

Hvem er helten din?

–  Det må bli Jens Stoltenberg. Jeg synes han er ekstremt klok og har en fantastisk formidlingsevne samtidig som han er et utrolig bra medmenneske – nei, han er bare helt komplett!