Smarthus-filmen er ikke så dum for Rema

Våre målinger viser at Smarthus-filmen til Rema er en meget smart investering.

Publisert 9. oktober 2018

Jakob Schjerven, Head of Comms Planning

 

Remas nye reklamefilm har skapt mye oppmerksomhet i bransjen. Og det er vel og bra, men hva mener den viktigste målgruppen om filmen; altså folk flest? I MediaComs ferske reklamebørs for august finner vi noen av svarene.

For å gå rett på sak: Smarthus-filmen til Rema leverte en oppmerksomhet på 70 prosent. Dette er høyt. Filmen legger seg blant de beste fem prosent av testede filmer de siste fem år. Så langt i år er den bare er slått av Telenor sin film «Bestefars 70-årslag», en god, hjertevarm og relevant film – men med rundt dobbelt så høyt visningstrykk.

Dette betyr at filmen også har levert effektivt. Vurderer vi oppmerksomheten opp mot hvor mye filmen faktisk er vist på tv, så er Smarthus-filmen en meget smart investering av Rema. Kortversjonen; har du hatt mulighet til å se filmen så husker du den. Og det er sterkt levert, i en periode der kampen om reklameoppmerksomheten blir stadig hardere. Ikke bare for tv, eller alle de andre kanalene. Men i hodene til folk, der det virkelige slaget står.

Effektiv kommunikasjonsplanlegging er kunsten å la spredning og innhold jobbe hånd i hånd. Det er ikke vanskelig å nå ut til folk med et budskap. Utfordringen er å samtidig nå inn til dem. Og spesielt utfordrende når dette må gjøres i stor skala, som er tilfellet for Rema og tilsvarende annonsører.

Det er her blant annet liking kommer inn i bildet, som en av flere kommunikasjonseffekter som bør måles. Mekanismen bak er at folk helst handler av dem de liker -under ellers like vilkår.

 

Det er ikke vanskelig å nå ut til folk med et budskap. Utfordringen er å samtidig nå inn til dem.

Smarthus-filmen er ikke bare effektiv. Den er også meget godt likt. Hele 69 prosent svarer at de liker den bedre enn andre filmer på tv. Dette er over dobbelt så høyt som snittet i Reklamebørs-basen, og plasserer filmen på en andreplass hittil i år. Denne gangen kun slått av Norges Blindeforbund.

Vi kan dessverre ikke bekrefte eller avkrefte om Smarthus-filmen er «ganske langt fra» klassikeren «Doffen», slik det er blitt hevdet. Våre målinger startet året etter «Doffens» storhetstid, men «Smarthus» ligger neppe langt unna. Sammenliknet med historiske Rema -filmer ligger likingen kun ett fattig poeng under toppnoteringen «Fartskontroll» fra 2009. Med andre ord; markant høyere liking enn for eksempel en annen klassiker, «Troll i trompeten» fra 2006 med sine 58 prosent.

Så langt har vi sett på resultatene for hele befolkningen over 15 år. Analyserer vi resultatene for ulike undergrupper, finner vi like høy oppmerksomhet blant folk under som over 30 år, og det samme for kvinner og menn. Med andre ord; film som virkemiddel er fortsatt ikke gammeldags og på vei ned i dødens dal. Jeg vil heller kalle film som virkemiddel en effektiv klassiker – om det gjøres riktig.

Godt innhold leverer nok en gang og filmen er rett og slett meget godt likt av alle, selv om de unge elsker den noe mer enn de eldre, og kvinner liker den noe mer enn menn.

Kudos!