Hva blir spennende i 2019?

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Vi har derfor spurt noen av spesialistene våre som sitter tettest på utviklingen om hva de er mest spent på i 2019.

Publisert 19. desember 2018

Stian Norheim

Stian Norheim, Senior marketing technologist

– 2019 er året for «mobile first» (!)

Du har garantert hørt det i flere år nå, ja helt siden det ble et buzzord i 2012 har bransjen snakket om «mobil first». Argumentet har vært at uten en mobiltilpasset nettside vil du tape rangering og synlighet, noe som til slutt vil slå negativt ut på bunnlinjen.

Endelig skjer det, det vi har sett frem til de siste 5 årene! 2019 er året du faktisk er nødt til å ta «mobile first» på alvor. Trender fra USA viser at det kommer til å skje store endringer i hvordan søkeresultatet blir presentert og hvordan vi kommer til å bruke Google fremover.

I stedet for å lede forbrukeren inn til en nettside med mye godt innhold, ønsker Google at vi skal forbli i deres univers hvor de presenterer svaret in-screen. I praksis betyr det at Google henter ut innhold fra merkevarens nettside og presenterer det i sitt eget Google-univers.

Så hva vil dette bety for deg som bedrift?

Når Google velger å presentere svaret på søket fra kunden in-screen, går dette utover trafikken til nettstedet. Det viser erfaringer fra kunder vi jobber tett med i MediaCom. Dette kan i seg selv kan virke dramatisk. Men på den andre siden, hvis ikke kunden vår er in-screen, vil en av konkurrentene ta plassen som avsender og bygge sin merkevare. Så da må en stille seg selv spørsmålet: er det viktigst med trafikk til nettstedet eller å være avsender på et søk forbruker lurer på?

Svaret bør ikke være så vanskelig å komme frem til mener vi, og vi gleder oss! Er det en ting du skal prioritere neste år, så er det å legge til rette for «mobile first» en gang for alle. Det første du kan gjøre er å sjekke lastetiden din sammenlignet med konkurrentene som rangerer høyere enn deg på viktige søkeord.

Emily Kallhovde

Emily Kallhovde, Programmatic manager

– Vil at alle skal bli trygge på programmatiske kjøp

ANFOs årlige annonsørrapport viser at annonsører kan være usikre på hva programmatiske kjøp er, hvorfor det brukes og metodene som benyttes. Vi anerkjenner at kompetansegapet kan skape usikkerhet, spesielt når man i tillegg sammenligner internasjonale markeder med det norske.

Funnene fra ANFO-rapporten må tas seriøst, og vi går løs på oppgaven med å rette opp misforståelser og forklare hvordan seriøse, norske aktører jobber med blant annet brand safety. Vi har tjuvstartet på jobben som skal gjøres i 2019 med programmatiske workshops for utvalgte annonsører, samt løftet tematikken i bransjefora som ANFO-arrangemenet «Åpen Mic» 20. desember.

Vi gleder oss til neste års annonsørrapport. Forhåpentligvis har vi bidratt til økt trygghet og kunnskap blant norske annonsører.

Anders Halfdansen

Anders Halfdansen, Head of [m]PLATFORM Services

– Mest spent på Amazon sitt inntog i Norge

Det jeg er mest spent på for 2019 er om Amazon endelig kommer til Norden og Norge. Og ikke minst er jeg spent på om norske bedrifter og annonsører er klare for den påvirkningen det vil ha på deres virksomheter. I USA starter allerede 55 prosent av alle produktsøk på Amazon (Google 28 %), og vi ser en liknende trend i de europeiske landene hvor Amazon allerede er tilstede. Det betyr at Amazon har blitt et springbrett for lansering av nye produkter, men også en jungel hvor produkter kan bli glemt om man ikke fronter dem.

Blant dommedagsprofetiene er det også mange muligheter i et inntog. Amazon vet så å si alt om kundene sine, og har kontaktpunkter med kundene sine langt utenfor Amazon.com. Denne dataen kan vi sammen med annonsørene våre utnytte for å bli enda mer presise i kommunikasjonen, og til å forstå kundens kjøpemønstre og moduser bedre.

Mads Karlsen

Mads Karlsen, Head of Digital Innovation

– Må bli mer strategiske i bruk av markedsføringsteknologi og digitale medieinvesteringer

Jeg håper på og ønsker mer bevissthet rundt bruk av markedsføringsteknologi – fra tilfeldigheter og ”gammel moro” til en moderne tilnærming til verktøy og plattformer som skal akselerere de digitale investeringene – det må være en del av årsstrategiene og like naturlig å bruke tid og penger på som innsikt og media.

Jeg er også spent på om merkevarer ”tør å satse på” mer langsiktighet og tålmodighet også i de digitale medieinvesteringene. Mange er blitt infisert av kortsiktighetssyken, og det tror jeg mange får svi for uten at de kanskje er klar over det selv. I tillegg er jeg selvsagt opptatt av GDPR og e-Privacy fremover, stemmesøk, og automatisering, spesielt i sammenheng med ønsket om å drive personalisering i større grad gjennom kundereisen.

Torgeir Telle

Torgeir Telle, Product manager Xaxis
– Vi skal se hva GDPR faktisk innebærer i praksis

Jeg er uten tvil mest spent på hvordan GDPR vil utvikle seg i praksis etterhvert som styresmaktene vil gi litt mer førende signaler. Spådommene bar preg av dommedag, men i praksis har vi merket lite til det. Uansett hvordan det utvikler seg så tror jeg vi som gruppe vil stå sterkt.