Julehilsen og trender for det kommende året

Det var ikke bare den ekstreme hetebølgen som preget årets sommer i Kongens gate 6. MediaCom fikk nemlig også æren av å ønske Britt Skjeppestad, tidligere markedssjef i Norwegian, velkommen i sjefsstolen.

Publisert 19. desember 2018

Den sprudlende og engasjerte MediaCom-sjefen har imidlertid ikke sittet mye stille på den stolen i høst, og skal vi tro hennes spådommer om 2019 blir heller ikke neste år noe annerledes.

Hva er den viktigste kompetansen MediaCom kan tilby i 2019? 

– I bunn og grunn tror jeg annonsørene fortsatt er opptatt av at mediebyråene er en samarbeidspartner som forstår forretningen, forbrukervaner og kommunikasjonsoppgaven –  og evner å overføre det til faktiske mediestrategier og helhetlige planer som gir forretningsverdi. Kunnskap om kanalenes egenskaper i kundereisen og hvordan optimalisere dem, tradisjonelle som digitale, er en forutsetning, påpeker Britt.

– I MediaCom har vi en klar ambisjon om å være kundens viktigste samarbeidspartner. Skal vi klare det må vi sikre motiverte og kompetente folk på laget. Det har vi i dag, og det skal vi også i fremtiden, lover hun.

Bransjetrendene som vil prege 2019

Skjeppestad mener digitaliseringen av kundereiser fortsatt vil være gjeldende i 2019. Forbrukere orienterer seg i stadig flere kanaler, med stadig flere enheter, og skal kommunikasjonen være effektiv må budskapet være relevant og konsistent gjennom hele kundereisen.

– Å definere hvilken markedsføringsteknologi som best leverer på kommunikasjonsoppgaven og gir forretningsverdi vil for mange være sentrale spørsmål også i 2019. Kanskje er dette mer en forbrukertrend enn en bransjetrend – men skal vi levere på forretningsverdi, må vi fokusere langt mer på forbruker enn på oss selv.

Google og Amazon

Det norske forbrukermarkedet blir stadig invadert av gigantaktører. Flere spår at Amazon vil gjøre sin norske innmarsj neste år, og Google Home har gitt oss både gode reklamefilmer og debatter i 2018 etter at den lærte seg norsk.

Vil Google og Amazon prege forbrukermarkedet neste år?

– Vi har i dag aktiv og løpende dialog med Google, og har startet dialogen med Amazon. De var blant annet på vårt Astrup Fearnley seminar denne høsten. Vi vil alltid se etter muligheter for våre kunder når teknologiaktører eller andre vil komme til å påvirke forbrukervaner, og rådgi kundene etter beste evne på muligheter som oppstår, fortsetter MediaCom-sjefen.

Julehilsen fra Britt

Men aller først skal heldigvis jula feires! For Britt betyr det at hun endelig får sluppet løs sin indre seriesluker. Hun vil samtidig benytte anledningen med å gi et aldri så lite juleønske til alle nye og gamle kunder vi har hatt gleden av å samarbeide med i år.

– Det blir storinnrykk hjemme hos oss i jula, og en tur på fjellet etterhvert. Jeg har alltid en ambisjon om å få lest en bok eller to, men det ender ofte ut i en serie jeg ikke har fått sett. Litt avslapping skal det iallfall bli! Mitt juleønske til dere alle er at julen blir hvit og fredfull, stappfull av god mat, drikke og kvalitetstid med familie, venner og andre som står deg nær.