Apollo velger MediaCom

Med blant annet nytt kommunikasjonskonsept som utgangspunkt har reisearrangøren Apollo denne vinteren sett seg om etter nytt mediebyrå, og etter en pitch-prosess var det til slutt MediaCom som trakk det lengste strået.

Publisert 19. mars 2019

Øfv: Milla Johanne Jørgensen (Media Manager), Fredrik Bentzen (Account Manager), Anne Cecilie Hauan Hauge (SEM Manager), Jakob Schjerven (Head of Comms Planning), Aurora Bjerke Nilsen (Audio Visual Executive).
Nfv: Britt Skjeppestad (CEO), Tonje Løkaas Fossum (markeds- og kommunikasjonssjef Apollo), Maria Eline Edwards (Sales and Marketing Optimazer Apollo), Kjersti Nesbakk (Strategic Client Director), Ellen Bakkane (Head of Marketing Apollo)

–  Vi er ydmyke og imponerte over involverte byråer og det som ble levert, men etter en lang prosess er vi trygge på at vi har gjort det rette valget. MediaCom har med sitt engasjement, sin tilnærming til løsning av oppgaven og sine tydelige anbefalinger, overbevist oss om at de er de rette til å bidra til at vi løfter oss enda et hakk videre, sier Tonje Løkaas Fossum, markeds- og kommunikasjonssjef i Apollo.

Den stadig tøffere konkurransen om kundene i reiselivsbransjen og behovet for en ny brandrolle er blant årsakene til at Apollo ønsket seg ny samarbeidspartner.
– I en stadig mer krevende og konkurranseutsatt bransje, er vi mange som slåss om de samme kundene på de samme medieflatene og i de samme periodene. Med et helt nytt kommunikasjonskonsept, en tydelig strategi på ny brandrolle og en ny stor sommerkampanje i planlegging, var det i høst perfekt tidspunkt for oss å gå i pitch, sier Fossum.

Stått høyt på ønskelisten
Fra før har MediaCom kunder som Landbruket, IKEA og Harald A. Møller. Administrerende direktør Britt Skjeppestad sier at en ny reiselivsaktør har stått høyt på ønskelisten til byrået.

– Vi gleder oss veldig over å få Apollo som kunde. Vi har ønsket oss en ny reiselivsaktør; både fordi det er E-commerce drevet, men også fordi det er en veldig morsom og spennende bransje i sterk utvikling. Konkurransen er tøff og kundereisene lange og komplekse. Vi nordmenn er glad i å reise, men vi har ulike forventninger til reisen og hva den skal inneholde, sier Skjeppestad.

– Gjennom arbeidet med Apollo har vi blitt godt kjent med alle de skatter Apollo kan by på. Et godt og bredt varelager, kombinert med vår innsikt i ulike målgruppers medievaner og kompetanse og teknologi for å nå effektivt ut til de ulike målgruppene er en super match. Vi gleder oss, sier hun.

Lev litt mer
Det er kundeansvarlig i MediaCom, Kjersti Nesbakk, som nå tar over hovedansvaret for Apollo når konseptet «Lev litt mer» skal kommuniseres.
– «Lev litt mer» har preget både innhold, impact og output av oppgaven. Det var rett og slett utrolig engasjerende å jobbe i pitch med en merkevare som er så levende opptatt av å bidra til ekte glede, autentiske opplevelser og kvalitetspause i hverdagen. Det er umulig å ikke få smittsom energi når du jobber med varmegrader, opplevelser og eventyr, sier Nesbakk.

Nesbakk forteller at hun opplevde hele pitch-prosessen som svært positiv.
– Apollo har utvist en vilje til åpenhet og inkludering som har gjort at vi fra første innledende møte følte vi løste en oppgave som var ekte og levende i form og innhold. Fordi de ikke satte en definert arbeidsmetodikk kunne vi jobbe med oppgaven som vi gjør med eksisterende kunder – med høy grad av involvering, tett dialog og med en helhetlig strategisk og kreativ tilnærming, sier hun.