Oppdaterte leser- og opplagstall for magasiner og aviser

28.Mars ble de offisielle opplagstallene for 2018 og de siste lesertallene offentliggjort.

Publisert 8. april 2019

Linda Gribbestad Stene (Head of Media)

28.Mars ble de offisielle opplagstallene for 2018 og de siste lesertallene offentliggjort.

2018 har vært et utfordrende år for magasinene etter et stabilt 2017, og resultatet er over 8% tilbakegang i opplag for sammenlignbare titler. KK øker opplaget med over 13% og er blant opplagsvinnerne sammen med Vi over 60. For KK skyldes dette en vellykket omlegging av utgivelsene fra ukentlig til to ganger i måneden. De andre i kvinnemagasin-kategorien sliter og Det Nye er blant de som har tapt nesten en tredjedel av opplaget siste året og redusert fra 12 til 8 utgivelser. Samtidig har Egmont økt satsningen sin mot unge kvinner mer på digitale arenaer, men magasin er fortsatt er en viktig del av helheten.

Lesertallene har også en tilbakegang, men samlet noe lavere enn opplagstallene (-5,9%). Norges mest leste magasin heter PONDUS med 478.000! Minner om at det absolutt er mulig å annonsere i Pondus, noe vi gjorde for lanseringen av Fjordland Lunsj og som skapte skyhøy oppmerksomhet.

Det er fortsatt 25% som daglig leser et magasin og et gjennomsnittlig magasin blir tatt frem 3,4 ganger, så det er god stabilitet i leserkvaliteten. De som er abonnenter leser mer, mens de som bare låner et magasin leser mindre, men i snitt leser man ca. 40 minutter og dette er et positivt modus og treffe leserne i.

Opplagstallene som rapporters for avis inkluderer også digitale abonnenter og derfor vil endringer si mest om hvordan avishusene utvikler seg, enn hvor mange om leser avisen. Samlet sett øker opplaget med 2,2% og veksten kommer gjennom en økning i digitale abonnenter. I 2018 så var 35% av opplaget rene digitale abonnenter. Opplagsvinneren er VG+, som kan feire med en vekst på over 15.000 abonnenter i 2018.

Avis har samlet en stabil og samlet dekning på 78%. 63% leser minst en avis på digitale enheter (mobil, PC/Mac eller nettbrett) daglig, halvparten av befolkningen over 12 år leser avis på mobil daglig og 44% leser minst en avis på hverdager. Så Nordmenn er fortsatt veldig interessert i nyheter i aviser. For første gang er nettbrett med i de offisielle lesertallsmålingene og dermed kan vi se samlede mediehustall for første gang. VG er det desidert det største mediehuset målt i dekning med over 2,15 millioner lesere, hvor i underkant av 1,7 millioner lesere på mobil.
Gledelig er det at A-magasinet fortsatt øker og har nå 778.000 ukentlige lesere, mens de andre avismagasinene har en tilbakegang på mellom 3-5%.

Hva betyr dette for deg som annonsør?
Trenden er som tidligere, at breddemediene taper mest og at nisjene holder seg bedre. Det er fortsatt mulig å bygge magasinkampanjer som gir god dekning i relevante målgruppesegmenter, men vi er i større grad avhengige av aviser/avismagasiner eller de brede kvinneukebladene for å bygge bred dekning. Både avis og Magasin har fortatt god lesekvalitet og høy troverdighet blant leserne. Og ikke minst blir annonser sett på som en viktig del av innholdet, og det er en god kontekst å eksponere seg i for annonsørene. Vi har mange mediespesialister med lang erfaring med både avis og magasin, og hjelper deg gjerne hvis du lurer på noe.

Av Linda Gribbestad Stene