Hvordan påvirker Googles ranking deg i 2019?

Nærmere 1600 internasjonale SEO-spesialister har talt. Dette er det viktigste du kan gjøre for at bedriften din skal være synlig i Google-søk.

Publisert 19. september 2019

Rangeringsfaktorer er det som påvirker hvordan Google oppfatter og rangerer nettsiden din og innholdet du har publisert. Men hvilke faktorer er viktigst? Det har 1584 internasjonale SEO-spesialister svart på i en stor undersøkelse  gjennomført Rand Fishkin/MOZ-gründer for SparkToro.com i august i år.

 

Spesialistenes 10 viktigste rangeringsfaktorer:

 

  • Hvor relevant innholdet på nettsiden er for søket som er gjort
  • Kvaliteten/relevansen på linker til nettstedetog hvor de kommer fra
  • Bruk av relevante søkeord/søkefraser på siden
  • Domene/linkeautoriteten hos Google (eier av domene, historikk på domene, sikkerhet/https på domene)
  • Nettstedets mobilvennlighet
  • Bruk av søkeordet i en direkte match på nettside – søkeord i Google.
  • Antall linker fra eksterne nettsteder til nettsiden
  • Høy kvalitet på innholdet, bruk av reell fakta i tekst
  • Bruk av synonymer og tema relaterte søkeord i innhold
  • Nettsidens lastetid

 

UX-relaterte faktorer som mengde/type innhold (bilde/video etc.) og layout påvirker også rangeringen. Tilgjengelighet (universell utforming) av innhold er også en viktig faktor.

Nøkkelord i domene, eksterne linker på side, Google AMP (mobil HTML) og alder på domene påvirker mindre.

 

Det er en viss uenighet mellom spesialistene om betydningen av visse rankingfaktorer, men dette er det imidlertid stor enighet om:

 

  • Innhold må være relevant til søket (til intensjonen bak søket)
  • Bruk relevante søkeord og søkefraser
  • Bruk relaterte søkeord/semantisk liknende søkeord og synonymer i tekst
  • Linker fra relevante nettsteder til nettside og som også har autoritet hos Google
  • Domenets og linkers autoritet hos Google (har Google tillitt til vår domene/linker?)

 

Hvilke trender vil påvirke SEO mest de neste 3 årene?

 

Google konkurrerer direkte eller indirekte med dem som har svaret på spørsmålet på sine nettsider (f.eks. værinformasjon, flytider, valutakurser, oppskrifter). Den som søker i Google kommer ikke til din side, men får svaret direkte på søkeresultatsiden.

 

Kunstig intelligens/maskinlæring kan brukes for å tilpasse søkeresultatet til deg som søker. Det kan gjøre det vanskeligere å synes for en pre-definert målgruppe.

 

Google forandrer stadig layout på søkeresultatsiden og premierer betalte plasser og egne tjenester. Det gjør det vanskeligere å synes organisk. Vi må «pay to play», spesielt på kjøpsrelaterte søk der vet Google at de kan ta betalt.

 

Søkeadferden endres over tid. Vi bruker nye grensesnitt (bl.a. stemmesøk, søk på mobilen) og blir servert søkeresultat avhengig av hvor vi er, hvilken enhet vi bruker og hva Google tror vi vil ha. Den største endringen i atferd kommer kanskje når vi bruker stemmesøk i stedet for å skrive inn søkefraser/ord. Å skape synlighet og å kommunisere et søkeresultat i Google Home er annerledes enn å skape synlighet på søkeresultatsiden.

 

Trender

 

For første gang så vurderer spesialister relevant innhold høyere enn søkeord og linker, søkeord koplet til URL-er har fått redusert betydningog mobilbrukervennlighet og lastetid har høy betydning blant spesialister.

 

Er du ansvarlig for innhold, synlighet, trafikk, besøk og salg/konverteringer fra en nettside? Da er våre beste råd:

  • Bli mer relevant for de søk som målgruppene dine gjør (gi svar på spørsmål og intensjon)
  • Pass på at andre relevante nettsteder lenker til ditt nettsted (god kvalitet på innhold)
  • Bruke relevante søkeord/fraser og synonymer/relaterte søkeord i teksten på siden din (optimalisert side)

 

Trenger du hjelp? Kontakt SEO-teamet hos MediaCom!

 

Lykke til med SEO-arbeidet

 

Peter Tilling