Vi har testet årets julereklamefilmer og her er resultatene

I samarbeid med Kampanje gjennomførte MediaCom i desember en egen «julespesial» av Reklamebørsen for å finne ut hvem som huskes og likes best av årets julefilmer. 2019 har alt i alt vært et sterkt år for reklamefilm målt på vår Reklamebørs – og også julefilmene kommer godt ut.

Publisert 15. januar 2020

I år som i fjor var det Rema 1000 som ble julens oppmerksomhetsvinner. De øvrige pall-plasseringene tok Coop seg av med sine julefilmer for hhv. Obs og Extra. I andre enden av skalaen kommer filmene fra Meny og Elkjøp.

Det er imidlertid stor forskjell i hvor høyt trykk de ulike filmene har gått med. Alle de 3 filmene med høyest oppmerksomhet var blant topp 4 på medietrykk, og om vi ser på effektivitet i forhold til trykk klatrer både Finn.no, Kiwi og Posten forbi Coops filmer og inntar hhv. 2. og 3. plass på pallen.

Filmen med aller høyest trykk, Jula, havnet imidlertid kun på 7. plass på oppmerksomhet og leverte med det klart minst effektiv oppmerksomhet, etterfulgt av Telia.

Rema har blitt godt vant med god oppmerksomhet de siste par årene. Faktisk har Rema hele 7 av sine 9 målte filmer inne blant Topp 15 på oppmerksomhet de siste to årene, en prestasjon ingen andre annonsører er i nærheten av.

 

Julegensere på liking-toppen
Å blir husket er ikke nok, folk skal helst like det de ser også. I år ble det Nidars julegenser-film for Julemarsipan som stakk av med prisen for «julens best likte film», knepent foran Rema 1000 og Finn.no. I motsatt enda av skalaen havnet Jula og Meny.

Det er imidlertid store forskjeller mellom menn og kvinner i årets juleutgave. Mens Rema vinner soleklart, og Jula scorer «midt på treet» blant menn, havner disse filmene på henholdsvis 4. plass og sisteplass hos kvinnene. At Nidars julegensere vinner totalt skyldes altså at filmen har en bredere appell (nr. 1 blant kvinner og nr. 2 blant menn).

Rema 1000 ble likevel total-vinneren i årets julespesial. Med hele 67% oppmerksomhet (mest effektiv av alle filmene) og 55% liking klarte Rema å etterlate et positivt fotavtrykk hos hele 37% av befolkningen, mot «kun» 19% for Nidar (grunnet «kun» 35% oppmerksomhet).

 

Postens tolkning av jule-evangeliet provoserte lite
I årets måling var det særlig stor spenning knyttet til Postens tolkning av jule-evangeliet. Med «fasit» i hånd kan vi fastslå at filmen verken tok av eller buklandet. Alt i alt scoret filmen «greit», verken mer eller mindre, med forholdsvis god og effektiv oppmerksomhet, og helt middels liking. Den provoserte heller ikke så mye som noen kanskje fryktet og både Petter Pilgård (Gilde) og den noe brutale julenissen til Jula ga høyere andel negative enn Postens film.

Et sterkt år for reklamefilm
Selv om julenissens utfordringer i møte med Smarthuset var oppmerksomhets-vinner i Desember må filmen ta til takke med en delt 5. plass på oppmerksomhet-toppen for 2019. Listen toppes riktignok av Rema selv, med Tredemølle-filmen fra Smarthusuniverset (Februar), foran Coop Extra «Gal etter grill» (Juni), Telenor «Kokosboller» (Mars) og Telias «sommerfilm» (Juni).

2019 har alt i alt vært et sterkt år for reklamefilm. I gjennomsnitt oppnådde de 108 målte filmene i 2019 hele 45% oppmerksomhet. Dette er høyeste snitt-oppmerksomhet siden 2015, og faktisk er reklameoppmerksomheten i 2019 kun 1 %-poeng lavere enn i 2013 (!). I reklamebørsen spør vi om reklameoppmerksomhet på TV. Det er imidlertid en kjensgjerning at folk flest ikke klarer å huske HVOR de har sett reklamefilmer. Gitt at lineær TV-seing er fallende er det grunn til å anta at den økende oppmerksomheten for reklamefilm, og opprettholdte oppmerksomheten i unge målgrupper, dels skyldes at filmene også har vært vist målrettet på Online Video.

Remas film:

Nidars film:

Julas film:

Postens film:

Oppmerksomhetstoppen – Julebørsen:

Likingtoppen – Julebørsen:

Oppmerksomhet pr år:

Skrevet av Håvard Ose, Head of insight.