Fine tiltak til inspirasjon

I en normal hverdag har vi alle våre ulike vaner, preferanser, og sånn. Og over natten har vi som samfunn blitt mye likere. Mange av oss sitter på provisoriske hjemmekontor, noen spiller musikk fra balkongen, alle hjelper alle, vi er bekymret for de eldre og syke og småbarnsforeldrene er plutselig sammen med barna sine hele tiden. Men, at vi nå lever likere og likere liv gjør at mange merkevarer kan spille en positiv rolle i livene til mange. Jo flere som har like liv jo lettere er det å oppleves som relevant for flere.  

Publisert 20. mars 2020

 Her hjemme har flere merkevarer justert på produktene sine. SATS har begynt å tilby online gruppetrening, topprestauranter tilbyr take away eller Sonans og andre skoler som på et blunk flytter all undervisning digitalt.  

Kolonial.no opplever så stor pågang at de både tilbyr ferdige handlekurver til folk, og ikke minst har tilbudt å ansette permitterte hotellansatte for å levere matvarer til folk. Og flere banker, deriblant Sparebank1 Østlandet lar kunder utsette avdrag for å gjøre hverdagen litt lettere for folk. 

Red Bull kommer med lettbente tips til hvordan du nå kan trene hjemme, og Pepsi utfordrer deg til en balansetest med Pepsibokser når du kjeder deg.  

I India har såpeprodusenten Dettol laget en håndvask-sang som er blitt sett over 9mrd ganger på fire dager.  

Mens i Frankrike ser vi motegiganten LVMH raskt omprioritere flere parfymefabrikker for å produsere desinfiseringsmiddel, mens Zara-eier Inditex har begynt å produsere sykehusskjorter på flere fabrikker i Spania. 

I flere markeder ser vi dagligvarebutikker som Lidl og Whole foods åpne en time tidligere for å la eldre kunder få handle i fred, mens ølprodusenten Brew dog ikke bare har satt opp drive through henteservice for øl-tørste kunder, de har også justert en del av produksjonskapasiteten sin for å produsere desinfiseringsmiddel. 

I USA slapp nettopp bilprodusenten Ford en ny kampanje signert Wieden Kennedy med fokus på hvordan Ford alltid har bidratt i krisetider, og også nå vil de bidra med å gjøre det rimeligere å kjøpe bil for de som er påvirket av katastrofen.  

Her hjemme ser vi også flere merkevarer som ser at deres budskap kan være vel så relevante nå som før. Melk.no slipper en helt ny kampanje med fokus på fakta om melk, mens Nyt Norges nyeste reklamekonsept, signert oss i MBA, er på alle landets TV-skjermer, med oppfordring om å velge varer merket med Nyt Norge. Rema 1000 har også sluppet en ny film i serien om det enkle som ofte er det beste, med oppfordring til å heller løfte bæreposer enn vekter, og Coop har i dagens aftenposten delt sine handlevettregler under overskriften «Nå må vi handle klokt».  

For mange merkevarer finnes det muligheter for å vise at vi kan spille en viktig rolle i folks liv, også i den situasjonen vi er inne i nå. Gjennom å vise forståelse, med kløkt, takt og tone vil det bare oppleves som positivt. Har du lyst til å diskutere hvordan din merkevare kan være kommunisere relevant og interessant i koronaens tid kan du send en mail til leder for MediaComs kreative byrå MBA, Tord Sollie på tord.sollie@mediacom.no 

 

Tord Sollie, Head of MBA

tord.sollie@mediacom.no