I usikre tider er det viktig å tenke langsiktig mens man handler kortsiktig 

Koronapandemien påvirker oss alle både profesjonelt og privat. Endringene i de daglige rutinene krever omstilling og fleksibilitet, noe som kan være krevende nok. Det vanskeligste er likevel usikkerheten. Hvor farlig er det for meg og mine, hvor lenge varer det, hva skjer med økonomien vår, kan vi dra på ferie til sommeren? 

Publisert 20. mars 2020

På samme måte er det for oss i MediaCom og for våre kunder. Vi må være tilpasningsdyktige under raskt endrede rammebetingelser, og samtidig tenke på hva som er best for våre kunder, annonsørene Det har derfor vært fantastisk å se hvor godt det har fungert for våre medarbeidere å etablere gode samarbeid fra sine hjemmekontor. Allerede sist uke var alle på plass hjemme; fra Fredrikstad og Jevnaker til Tønsberg. Møter med kunder, medier og reklamebyrå går utmerket selv om vi nå ikke kan møtes over bordet. Det kommer godt med når virkeligheten endrer seg nesten fra time til time. Mange av våre kunder står overfor store utfordringer og vi gjør alt vi kan for å finne løsninger som skaper de beste resultatene både på kort – og lang sikt.  

I vårt siste nyhetsbrev ønsker vi å gi dere noen råd og inspirasjon fra inn- og utland som vi håper kommer godt med i de diskusjonene som nå løper: 

  •  Hva er de rette valgene i den situasjonen vi nå står i? 
  •  Hvilke endringer ser vi i medielandskapet og hvilke muligheter gir det oss? 
  •  Hva kan vi lære av andre merkevarer og bransjer fra inn- og utland – inspirasjonscase? 

Tilnærmet alle caser vi nå har sett på, bygget på erfaringer fra økonomiske resesjoner og tidligere kriser som SARS, har vist at det er lønnsomt å opprettholde tilstedeværelsen til merkevaren også når folk kjøper mindre i kategorien. Det er gode grunner til dette, noe som gjør at de fleste merkevareeksperter anbefaler å ta «the long view». 

Dette er selvsagt enklere sagt enn gjort, i en periode der distribusjon og varetilgang er svekket, bedriften permitterer, reklamemateriellet ikke er tilpasset situasjon eller relevante medieflater, og ikke minst der man er usikker på hva forbrukerne føler, mener og gjør. 

Vi i MediaCom står på for fullt med å endre på medieplaner på kort sikt, men vil også gjøre så godt vi kan med å gi gode råd om hva man kan og bør gjøre på kort sikt, gitt de rammebetingelsene man har. Vi skriver bevisst kort sikt fordi det den enkelte annonsør gjør i dag og i neste uke vil påvirke vekst og lønnsomhet på lang sikt. 

Vi håper du finner dette nyhetsbrevet nyttig og interessant og ta gjerne kontakt for dokumentasjon, råd og sparring. Bruk oss, bruk vår kompetanse. Vi er til for å hjelpe dere å lykkes! 

 

Hilsen Britt og alle oss i MediaCom  

Britt Skjeppestad, Administrerende Direktør/ CEO

britt.skjeppestad@mediacom.no