MBA blir Creative Systems

I år er det 10 år siden vi lanserte MediaComs eget kreative byrå, MBA, i Norge. Siden den gang har vi utviklet oss enormt, fra å primært jobbe med sosiale medier, content marketing og event til at vi i dag lager reklame og innhold i alle fasonger. Det har vært en fantastisk reise og i løpet av den tiden har vi blant annet utviklet sommerens store app Utørst for TINE, vi har laget CokeTV for Coca Cola og vi har laget de siste reklamekonseptene for Nyt Norge, Hoff, Boots Apotek, OFG, Byggma med flere.

Publisert 1. september 2021

Det er ikke bare vi som har utviklet oss. Forbrukerne har blitt mer krevende å nå inn til gjennom media, og reklameoppmerksomheten har aldri vært lavere. For å bli mer effektive har mediekjøpene blitt beriket med data og vi har utviklet regler for å forutse hvilke visninger som er mest verdifulle for hver enkelt annonsør og kampanje. Det har hatt stor effekt, og vi vil påstå at vi aldri tidligere har truffet målgruppene våre med så stor presisjon som vi gjør nå.

Men, reklamen har ikke på samme måte fulgt etter. Selv om det også her har vært stor utvikling er de fleste reklamekampanjer i dag fremdeles samme budskap til hele målgruppen, uavhengig av deres adferd, demografi eller andre variabler som skiller folk fra hverandre. Vi mener det ligger store muligheter i å være mer relevant. Muligheter som vi lett kan virkeliggjøre.

Vi snakker ofte om at vi deler relevansen inn i tre deler, plattform-relevansen, den personlige relevansen og den kulturelle relevansen. Plattform-relevans gjør at du lager innholdet slik at det passer i hvert eneste kontaktpunkt, i utforming og innhold. Personlig relevans handler om hvordan vi bruker data til å sørge for at vi hele tiden snakker om de riktige tingene med de riktige folka. Men den siste relevansen, den kulturelle, er den som skiller de gode fra de beste annonsørene. Annonsører som oppleves som kulturelt relevante i det samfunnet vi lever i kommer til å bety mye mer i folks liv, bli mer lagt merke til og bedre likt enn annonsører som ikke er kulturelt relevante.

I MediaCom er vi levende opptatt av helheten, at markedsføringen må kunne sees på et system der alle elementer påvirker hverandre, og sammen skaper effekt. Med Creative Systems setter vi ytterlig fokus på hvordan reklame, innhold og media må planlegges og optimaliseres sammen for å skape best mulig effekt. I Creative Systems bygger vi også inn vår kompetanse på SEO, CRO og MarTech. Slik sikrer vi at vi bruker data, teknologi og kreativitet for å utvikle mer relevant reklame og innhold.

Har du lyst til å høre mer om Creative Systems?
Ta kontakt med Mads Karlsen på mads.karlsen@mediacom.no