Cookiens død gir mange nye muligheter

Vi går inn i en tid som av mange blir kalt en «cookieless» fremtid. Google har annonsert at de innen 2023 vil følge Safari og Firefox å slå av tredjeparts cookies for godt.

Publisert 20. september 2021

Dette vil ha store konsekvenser for digital markedsføringen. Tredjeparts cookies har bidratt til at vi blant annet kan segmentere og måle på tvers av nettsider digitalt. Flere digitale systemer har basert seg på en «cookie sync» for å kunne bidra til at vi kan si at vi treffer rett person eller at vi kan måle at personen har sett en annonse og konvertert.
Når denne løsningen forsvinner, vil vi gå en mer fragmentert mediehverdag i møte. For noen kan dette virke svært uoversiktlig.

  • Hva skjer når man ikke kan segmentere på lik linje som tidligere?
  • Skal man investere i førsteparts data?
  • Hvilke løsninger har vi på kort og lang sikt?

Hvordan fremtiden blir vet vi ikke helt enda. Men, det vi vet er at det eksisterer og utvikles svært mange gode løsninger for å treffe målgruppen sin. Enten det er bruk av publisistene sine egne data, kontekstuell målretting, skreddersydde algoritmer eller data fra walled gardens – så vil vi kunne finne gode løsninger, også fremover.
Ikke alle merkevarer er like, og konsekvensene av utfasingen av cookies vil slå ulikt ut. Vår anbefaling er derfor å ta kontakt med en rådgiver hos oss – basert på målsetning og målgrupper setter vi sammen gode digitale strategier som vil være tilpasset en «cookieless» fremtid.

Trenger du en sparringspartner på segmenteringsløsninger, digitale målinger eller viktigheten av førsteparts data? Ta kontakt!

STIAN KILLINGBERG
Head of Media Strategy og Planning
992 59 552
stian.killingberg@mediacom.no

Stian Killingberg