Slik lykkes du med influencermarkedsføring

Samarbeid med influencere gir deg mulighet til å treffe målgruppen på en annen måte enn gjennom de tradisjonelle mediekanalene. Valg av influencer er imidlertid avgjørende for resultatet.

Publisert 17. februar 2022

29 % av Norges befolkning oppgir at de følger en eller flere influencere i sosiale medier.
I aldersgruppen 15-29 år oppgir hele 60 % at de følger en eller flere influencere, og over 1/3 av dem forteller at de har kjøpt noe etter anbefaling fra en influencer. Det tilsvarende tallet for den norske befolkning samlet er 13 %. Influencere påvirker med andre ord mange hver eneste dag, og blir en stadig mer effektiv kanal for å nå det norske markedet.

Valg av influencere
Når vi skal planlegge en kampanje, vurderer vi til enhver tid hvilke kanaler som er best egnet for å nå målgruppen og kommunisere budskapet vårt. Det samme gjelder valg av influencer. Du skal finne en som passer merkevaren og kampanjen, og viktigst av alt – en som når ut til målgruppen din.

Fordeler ved å bruke nano- og mikroinfluencere

  • Små og mindre profiler, gjerne innenfor en nisje
  • Opptil 100 000 følgere
  • Har stort engasjement og troverdighet innenfor sitt univers
  • Lager ofte veldig godt innhold
  • Er flinke til å bygge relasjoner med følgerne sine
  • Oppnår tillit blant følgerne gjennom autentisk og personlig innhold

Når vi samarbeider med mindre profiler benytter vi INCA, GroupM sitt eget verktøy. INCA er en svært brukervennlig plattform som gjør at du som kunde har full oversikt over alle fasene i kampanjen. Det er også her du tar stilling til influencere og får innhold til godkjenning. Gjennom INCA tilbyr vi kampanjer der vi garanterer engasjement til avtalt pris, og det er derfor en trygg tilnærming for merkevarer som har liten erfaring med bruk av influencere.

Fordeler ved å bruke makroinfluencere

  •  Store og kjente profiler
  • Ofte en viss «kjendisfaktor»
  •  Stor rekkevidde
  •  Mye oppmerksomhet
  • Profesjonelle samarbeidspartnere

Store profiler er som regel knyttet til et management som ivaretar influencerens interesser. Vi ivaretar deg som kunde, og legger føringer for samarbeidet og vinkling av budskap. Et langsiktig samarbeid med en stor profil kan være gunstig. Det øker troverdigheten til influenceren, og medfører forutsigbarhet og mulighet for å planlegge over tid for deg som oppdragsgiver.

Rom for personlighet
Det er viktig å merke seg at skal du samarbeide med influencere, må du være villig til å gi slipp på noe av kontrollen. Profilene må få rom til å være seg selv. Tar vi for stram regi, mister influenceren troverdigheten blant følgerne sine – og vi får dårligere utbytte av kampanjen. Det taper både du og influenceren på. Utfordringen er derfor å gi en brief som sikrer riktig budskap, men samtidig gir rom for personligheten til influenceren.

Linda Ege

Vi hjelper deg
For å sikre at våre kunder blir godt ivaretatt, har vi et eget team i MediaCom som jobber med influencer-kampanjer på tvers av kunder. Clas Ohlson, Diplom-Is, Hoff og Boots er noen av kundene vi har hjulpet med dette. Ta gjerne kontakt med innholdsrådgiver Linda Ege dersom du vil høre mer.

Kilde: KANTAR, Interbuss september 2021.