TV-konflikten preget Reklamebørsen for april

I et TV-marked hvor konflikten mellom TV2 og Altibox har redusert et allerede utsolgt varelager er det ikke overraskende at både gjennomsnittlig medietrykk og oppmerksomhet var forholdsvis lavt i april.

Publisert 23. mai 2022

OneCall leverte både best og mest effektiv oppmerksomhet i april, mens Helsedirektoratets film om at de gir gode råd for et godt liv og god helse leverte best på liking. Sammenlagt ble det likevel Telenor Mobil som dro hjem seieren.

Hele rapporten, med mer utfyllende kommentarer og analyser finner du her

Rundens vinner – OPPMERKSOMHET: OneCall (Familiepakka, Butikk)
OneCalls familiepakka-entusiast og familiefar begynner å bli en kjent figur for de fleste, hvilket bidrar til både høy og effektiv oppmerksomhet også for den siste serien med filmer fra dette universet.

Rundens vinner – LIKING: Helsedirektoratet (LEV)
Helsedirektoratets holdningskampanjer likes ofte godt, og når budskapet er «LEV» etter 2 år med pandemi så er det ikke uventet Helsedirektoratet som tar hjem liking-seieren for april. Tross seier i denne runden – filmen scorer blant de svakeste av de totalt 13 filmene fra Helsedirektoratet som er målt i Reklamebørsen.

Rundens vinner – EFFEKTIVITET: OneCall (Familiepakka, Butikk)
Etablert konsept som kanskje irriterer mer enn det det likes (flere negative enn positive og nest mest mislikt i denne runden). Fanger oppmerksomheten gjør det imidlertid fortsatt og gjør OneCall til effektivitets-vinner i denne runden.

Rundens vinner – SAMMENLAGT (APOS): Telenor Mobil (Rammemannen)
Med en film som ikke nådde helt opp verken på oppmerksomhet eller liking er det likevel Telenor Mobil som tar en knepen sammenlagtseier med en film som illustrerer viktigheten av et mobilabonnement med løsninger som sikrer personvernet ditt når man ferdes i mylderet av morsomme mobil-apper.

Andre filmer som er verdt en ekstra kommentar:

  • Finn Reise / Finn.no (Hyllest til reiseledere som Kjell): Finn Reise hentet inn artisten Stian «Ehi» Ehiabhi Omole Jensen for å hylle alle reiseledere som har ligget i ufrivillig dvale gjennom 2 år. Resultatet er en «annerledes» Finn-film som treffer særlig godt blant de unge, men som faller såpass igjennom blant de eldste at den ikke når helt opp sammenlagt.
  • Møbelringen: Møbelringen beskriver kjøpsreisen som utviklingen av et kjærlighetsforhold, men med møbler. Metaforen blir nok i overkant pompøs og filmen mageplasker seg til en solid sisteplass på både oppmerksomhet og liking i Reklamebørsen for april.

Artikkelen kan leses på Kampanje (bak betalingsmur)

Håvard Ose

Håvard Ose, Head of Insight, MediaCom