Året med Snøfrisk

Snøfrisk er et velkjent merkenavn, men kunnskap om bruksområdene er en utfordring. Løsningen ble TV-filmen «Året med Snøfrisk».

Opptaket ble gjort på minutter, men gir nok innhold til et helt år på TV og i sosiale medier.

– Utfordringen for Snøfrisk er at mange kjenner kremosten kun som et pålegg. Forbrukerne vet ikke nok om mulighetene for bruk i matlaging, sier kreatør Astrid Pauline Toldnes i MediaCom Beyond Advertising (MBA). MBA er MediaComs in-house reklamebyrå, og står bak kampanjen for Snøfrisk.

– Oppgaven vår var å lage kostnadseffektivt innhold som skulle inspirere til nye bruksområder og trigge til gjenkjøp. Med et begrenset budsjett måtte vi tenke smart, og resultatet ble en film som genererer innhold til hele Snøfrisk-året, fortsetter Toldnes.

Kostnadseffektiv produksjon

Filmen «Året med Snøfrisk» ble gjennomført som et stemningsfullt «one take» som aktualiserer produktet og belyser bruksområder. Med én kamerakjøring over et fristende langbord blir vi tatt med på en matreise gjennom året, hvor hver Snøfrisk-rett er tilknyttet sin måned, sesong og anledning.

Filmen ble produsert i samarbeid med Small Film.

– 12 retter. 12 måneder. 12 meter kamerakjøring. Det var en morsom idé å skyte alt i en «one take». Den største utfordringen, i tillegg til akkurat passe vind, snødryss og bryllupssalutt, var å holde matrettene ferske. Det hjelper jo å ha med de beste på slikt, sier regissør Tor Einstabland i Small Film.

Strategisk løp

Filmen i sin helhet vil gå i sosiale medier og på YouTube, men er også klippet til 12 kortere snutter som presenterer hver sin måned og slippes gjennom året. Kortfilmene følges opp med retargeting-poster som linker til månedens oppskrift.

Innspillingen vil også resultere i hele 16 reklamefilmer på TV, hvor hver sesong har sine egne versjoneringer. De første filmene får sin premiere på TV-ruta fra uke 3, med én langversjon på 25 sekunder med årets tre første måneder, og tre kortversjoner på 10 sekunder for hver måned.

I tillegg til filmer ble produksjonen grobunn for nye oppskrifter og stillbilder.

Større produktfokus

Merkevaresjef i OsteCompagniet, Kjersti R. Sæthre er veldig fornøyd med resultatet.

– Snøfrisk-geita har alltid vært et viktig symbol for Snøfrisk sin identitet, men der kommunikasjonen de senere årene ofte har hatt fokus på humoristiske skråblikk fra geita, har den nå endret retning til å bli mer produktrettet og skape inspirasjon til bruk – samtidig som geitas personlighet ivaretas i visuell profil og gjennom små glimt her og der, sier Sæthre.

Filmen hadde premiere på Facebook i september 2018, og er å se på TV fra uke 3 i år.