TINE IsTe Sommerenkampanje

Hvordan skiller seg ut og engasjere en ung målgruppe i en ekstremt konkurranseintens lavinvolveringskategori?

Bakgrunn

Smådrikkekategorien er preget av skyhøy konkurranse med mange etablerte merkevarer som investerer tungt mot en lite involvert målgruppe med inngrodde drikkevaner.

Hvordan skulle vi klare å skille oss ut fra verdensledende konkurrenter og hvordan skulle vi skape ønsket salgsvekst på 20 % fra foregående toppår?

Hvordan vi skapte en forskjell

Nordmenns mediebruk endrer seg gjennom sommeren. Våre reisevaner gjør at vi bruker mobilen mer og vi er et meget værinteressert folkeslag. Vi ønsket å skape en direkte assosiasjon mellom TINE Is-Te og været gjennom å utnytte disse endrede vanene.

Gjennom utviklingen av en digital tjeneste ble værmelding fra YR.no koblet opp mot TINE IsTe Facebook- og mobilside hvor brukeren registrerte sin lokasjon. Hvis det var varmt nok ble forbrukeren sponset med gratis IsTe og fikk tilsendt mobilkupong som kunne brukes på nærmeste 7-eleven eller Narvesen. Et meget effektivt samspill mellom mobil display, boards, redaksjonelt, Spotify og Facebook skapte trafikk til værtjenesten.

Resultat

56 % salgsøkning
27 % oppmerksomhet (80 % bedre enn benchmark)
400 % økning i antall Facebook likes FMCG rekord for lydspot på Spotify