Ny. Het. Varm lunsj på 3 min.

Fjordland skulle lansere et nytt mellommåltid i en konsentrert periode våren 2014. Målgruppe unge ubane menn og kvinner. MediaComs Hanne Jegleim og Linda Gribbestad Stene jobbet kreativt sammen med Egmonts Siri Svae og kom opp med en genial løsning for lansering av Fjordland varm lunsj.

Slik skapte vi en forskjell

Vi overrasket med ferdig tegneseriekonsept for å treffe den unge norske mannen! Annonser ble laget på Pondus og Lunch premisser. «Reklame, nei takk!» står det på halvparten av landets postkasser. Går det an å få de samme surpompene til å bent fram etterspørre markedsføring? Selvsagt, hvis du tilbyr dem noe som er morsomt. Når noen har brukt ekte penger for å kjøpe et tegneserieblad, kan vi uten å overdrive nøkternt fastslå at de etterspør tegneserier. Hvis reklamen i bladet samtidig er utformet som en tegneserie, er sannsynligheten stor for at bladkjøperen sluker den i samme rennet og bent fram synes den er et tilskudd til bladet. Humor og utforming i mediekanalens ånd har i dette tilfellet gjort reklamen til en trojansk hest som uten anstrengelse galopperer inn i leserens hjerne og der vrinsker sitt glade budskap om kjøp og konsum. Reklamen hoppes ikke over automatisk, den leses automatisk, siden den er en så integrert del av produktet som leseren etterspør. Noe annonsetesten underbygger med høye kneløft og tykke streker under svaret. Dette funket som fy. ‘Nuff said’.

Resultat

Annonsetest i Pondus med svært gode score:

  • 90% oppmerksomhet
  • 75% liking
  • 56% kjøps-sannsynlighet.

På kort tid oppnådde Fjordland Lunsj en kjennskap i målgruppen på 47%.