Programmatiske kjøp

I MediaCom bruker vi programmatisk annonsering som en metode for å kjøpe medieplasseringer. Programmatiske kjøp skal verdiøke annonsørens markedskommunikasjon ved i større grad å treffe riktig bruker, til rett tid og  med riktig budskap. Vi hjelper kunder med å ta de rette valgene, både ved valg av verktøy, planlegging og optimalisering av kampanjer underveis. Vårt mål er å levere markedsledende og nyskapende løsninger, noe som gjør oss til en attraktiv partner.

Hvorfor programmatisk?

Programmatisk er en automatisert måte å kjøpe medieplasseringer på, der vi måler og optimaliserer kampanjer i sanntid, hvilket resulterer i økt effekt for annonsørene. Med tilgang på data og en mengde varelager, kan vi selv evaluere hvor mye vi er villig til å betale for ulike plasseringer. Det gjør vi basert på flere faktorer, deriblant målgruppe, kontekst og kvalitet. Dette gjøres på lik linje som man evaluerer andre mediekanaler som TV, radio eller utendørs, men kan nå gjøres i løpet av millisekunder.

Store fordeler

Fordelene er mange når det kommer til programmatiske kjøp, kontra tradisjonelle direktekjøp. Å kjøpe på tvers av flere publisister i ett system gir blant annet kontroll på frekvens. Dette gir en bedre brukeropplevelse fordi vi unngår overeksponering, samt at det gir mulighet til å fortelle en historie gjennom sekvensielle annonser.

Programmatiske kjøp åpner også opp mulighetene for databerikelse og målretting. Gjennom retargeting kan vi treffe dem som tidligere har vært involvert i annonsørens digitale aktiviteter, som for eksempel nettsidebesøk.

Ved å identifisere og målrette mot ulike målgrupper kan vi tilpasse annonsebudskapene for økt relevans. For mottager av annonsevisningene betyr det at de får flere relevante budskap, og færre som oppleves som irrelevante. Dette fører til økt kvalitet for mottager, og økt lønnsomhet for annonsør.

At alle kjøp foregår i sanntid gjør at vi har full kontroll over optimalisering underveis. Kort fortalt betyr det at vi fortløpende ser hva som fungerer og ikke, og at vi kan ekskludere kjøp som ikke leverer som ønskelig.

mInsight

mInsight er vår egenutviklede DMP (Data Management Platform) og er kjernen i vår virksomhet. mInsight samler inn og bearbeider alle våre datakilder, som igjen gjør det mulig å treffe definerte målgrupper. Ut over å levere landets beste målgrupper, skreddersyr vi algoritmer som gjør det mulig å matche kontekst, brukere og nettopp ditt annonsebudskap på en effektiv måte. Ved bruk av flere ulike datakilder og segmenteringsmuligheter som geografi, demografi, adferd og interesse, skreddersyr vi målgrupper annonsørene våre ønsker å treffe. Gjennom nettopp mInsight kan annonsørens verdifulle førstepartsdata (fra eget nettsted, e-mail og apps) fusjoneres med data fra tredjepartsleverandører og skape unike, presise og effektive segmenter. Samtidig kan annonsøren være sikker på at forretningskritiske data hverken utnyttes av andre annonsører eller medier.

 

Rett teknologi for deg?

For å gjennomføre programmatiske kjøp, benytter vi ulike teknologiplattformer. Vi er plattformuavhengige og står fritt til å bruke de systemene og verktøyene som passer kunden og kampanjen best.

Samtidig er det utallige plattformer, system og begreper som kan få programmatiske kjøp til å virke i overkant komplisert. MediaCom har gjennom et sterkt internasjonalt kompetansemiljø, samt som uavhengig aktør mulighet til å hjelpe deg og bedriften din med å ta de rette systemvalgene. Vår internasjonale tilstedeværelse gjør også at vi har tilgang til det fremste innen systemer, og har mulighet til å finne de plattformene som passer dine behov best. Som en sterk global aktør har vi et tett samarbeid de største teknologileverandørene i markedet. På vårt team besitter vi kompetanse innenfor ledende annonseverktøy som AppNexus, Adform og Google, der vi med sistnevnte er Premier Partner. Det betyr at vi kan være først ute med både betatester og nye produkter. I tillegg er våre kjøpere Google/DoubleClick-sertifisert.

 

Din merkevare i et trygt miljø

Det er viktig for oss at annonsørene våre vet at deres investeringer og merkevare er eksponert i trygge miljøer. Brand safety og ad fraud er to temaer som jevnlig kommer opp i programmatisk sammenheng. I MediaCom tar vi stilling til begge, og har interne rutiner på plass for å unngå uønskede visninger. Blant annet jobber vi aktivt med whitelist, blacklist og antrifraud- og fraud detection-verktøy fra uavhengige tredjepartsleverandører. En whitelist er en liste over nettsider der man ønsker å være tilstede. En blacklist er en liste over nettsider man ikke ønsker å være tilstede. Hos oss er denne er alltid implementert som en defaultinstilling. Antrifraud- og fraud detection-verktøy identifiserer og luker ut visninger og trafikk fra ikke-reelle brukere.

Markedets beste avtaler

Vi jobber tett med de største publisistene i Norge og internasjonalt for å sikre at våre annonsører har tilgang til premium plasseringer til konkurransedyktige priser. Egendefinerte avtaler blir fremforhandlet av GroupM, mediebyrånettverket MediaCom er en del av.

 

Transparens

Åpenhet og transparens er viktig for oss, derfor er vi naturligvis helt åpne om vår arbeidsprosess og betalingsmodell når det kommer til programmatiske kjøp.

 

Vil du vite mer om oss eller programmatiske annonsekjøp, ta kontakt!