Søkemotormarkedsføring (SEM)

Søkemotormarkedsføring handler om å gjøre bedriften din synlig på Google eller Bing når noen søker etter produktet eller tjenesten din. Google AdWords ble opprinnelig lansert i 2000, og betalt søk (SEM – ‘Search Engine Marketing’) er dermed en av de eldste og mest modne digitale kanalene.

I desember 2018 utgjorde betalt søk 19 prosent av den totale digitale medieomsetningen, og 6 prosent av all medieomsetning i Norge. Det tilsvarer en vekst på 14 prosent mot samme periode året før. Betalt søk er i dag en essensiell hjørnesten for selskaper som driver med markedskommunikasjon, og en selvskreven del av enhver digital strategi.

Våre SEM-spesialister har over 13 års erfaring med søkemotorannonsering, og bistår med alt fra strategi og helhetlig drift av kontoer til kursing og sparring om faget. Vårt team hjelper noen av Norges og verdens største merkevarer med å lykkes på Google og Bing. Vi har et tett samarbeid med både Microsoft og Google, der vi med sistnevnte er Premier Partner. Som et av Norges største fagmiljøer innen søkemotormarkedsføring får du spisskompetanse på et fagområde som er i konstant utvikling. Vi har gode partnerskap med de største mediene og verktøytilbyderne i verden, slik at du som kunde får være først ute med ny funksjonalitet og nye muligheter.

Hvordan vi jobber

I en startfase begynner vi alltid med det viktigste – hva er målet med annonseringen? Å sette riktig KPIer og mål er kritisk, slik at det videre arbeidet bygger på rett grunnlag. Da er det viktig å gjøre en situasjonsanalyse og finne relevant innsikt om målgruppen og hva de søker på. Vi dykker ned i søkeordsanalysen og ser på hvilke ord som er strategisk viktige og hvilke som kan være mer taktiske. Negative ord kan også være kritisk å implementere riktig, for å sikre at man ikke dukker opp ved søk på visse ord slik at merkevaren får assosiasjoner som utretter stor skade. Vi analyserer konkurrentlandskapet – hvilke søk gir høyest konkurranse? Hva kommuniserer konkurrentene i sine budskap? Og ikke minst, hvordan fungerer nettsiden opp mot annonsering i Google?

Deretter legger vi en strategi for hvordan betalt søk best kan bidra med resultater for bedriften – selvstendig eller som en del av en større kommunikasjonsstrategi. Med tydelige mål, søkeordsanalyse, konkurrentbilde og en god strategi kan vi også planlegge og vekte et fornuftig budsjett.

I oppsett av konto og kampanjer følger vi alltid bransjens beste praksis, slik at du starter med de beste forutsetningene for å lykkes. Det betyr å sette opp en kontostruktur som passer din bedrift, og som er rigget for å drive mest mulig konverteringer. Det kan være å anvende de rette samsvarstypene, slik at du treffer akkurat riktig målgruppe. Og det betyr å legge opp riktig budstrategi, sette opp A/B-testing på riktig måte, implementere gode annonser og annonseutvidelser, automatisere oppgaver for å effektivisere konto – og mye mer.

Data og teknologi er blitt en stadig viktigere del av faget søkemotorannonsering. Remarketing/retargeting er i dag en selvfølge, og smart bruk av data på tvers av kanaler blir viktigere for å være så relevant som mulig for målgruppen. Vi har erfaring med å analysere store mengder data på jakt etter gull for å optimalisere kampanjene best mulig. Bruk av tredjepartsverktøy som Search Ads 360, Kenshoo eller Adobe Media Optimiser kan være avgjørende for å oppnå de beste resultatene. I mange tilfeller kreves det også større datafeeds, til f.eks. Google Shopping, automatisering av tekstannonser eller hele kampanjer.

Til syvende og sist jobber vi med ett mål for øyet: å skape de beste forretningsresultatene, det være seg mål om økt kjennskap, eller slag på kassa.

 

Vil du vite mer, ta kontakt!

Anne Cecilie Hauan Hauge (SEM Manager)
E-post: anne.hauge@groupm.com
Tlf.: 400 66 095